به گزارش مجله
شبانه باشگاه خبرنگاران، وبلاگ شهر رمضان در جدیدترین نوشته خود آورده است:
راغب هم قریب به این معنى را بیان كرده و گفته : (به معناى جریان سریع است ).
به هر حال در این آیه شریفه ، اشاره اى است به درهم پیچیده شدن عالم آسمان ها كه در آیـه شـریـفـه (اذا السماء انفطرت و اذا الكواكب انتثرت ) و آیه شریفه (یوم نطوى السماء كطى السجل للكتب ) و آیه (و السموات مطویات بیمینه ) نیز آمده .
هـمـچـنـان كـه جـمـله (و تـسـیـر الجـبـال سـیـرا) اشـاره اسـت بـه آن زلزله عـظـیـمى كه قـبـل از قـیـام قـیـامـت در زمـین رخ مى دهد، و قرآن كریم در چند جا از آن یاد كرده ، مانند آیه شـریـفـه (اذا رجـت الارض رجـا و بـسـت الجـبال بسا فكانت هباء منبثا) و آیه (و سیرت الجبال فكانت سرابا).
بحث روایتى
(روایـاتـى دربـاره مـراد از طـور، بـیـت مـعـمـور و.... كـه بـدآنـهـا قـسم یاد شده است ) 8
در تـفـسـیـر قـمـى در ذیل آیه (و الطور و كتاب مسطور) مى گوید: طور كوهى است در طـور سـیناء. (و به گفته وى معلوم مى شود در سیناء سر زمینى است به نام طور كه كوه طور در آن واقع شده ).
و در مـجـمـع البـیـان در ذیـل آیـه (و البـیـت المـعـمـور) بـه نـقـل از ابـن عـبـاس و مـجـاهـد مـى گوید: بیت معمور خانه اى است در آسمان چهارم ، و درست مقابل كعبه ، و از بس ملائكه براى عبادت در آن آمد و شد دارند همیشه معمور و آباد است . و از امـیـرالمـؤ مـنـیـن (عـلیـه السـلام ) هـم روایت شده فرموده : در هر روز هفتاد هزار فرشته داخل آن مى شوند، و چون بر مى گردند دیگر تا ابد آنجا را زیارت نمى كنند.
مـؤ لف : ایـن مـطلب را كه بیت معمور خانه اى است در آسمان كه ملائكه پیرامون آن طواف مـى كـنـنـد، در روایـات شـیـعـه و سـنـى هـر دو آمـده ، امـاروایـات در تـعـیـیـن مـحـل خـانـه مـذكـور اخـتـلاف دارند، در بیشتر آنها آمده كه در آسمان چهارم واقع است . و در بعضى آمده كه در آسمان اول است .
و بعضى دیگر محل آن را آسمان هفتم دانسته .
و نـیـز صـاحـب مـجـمـع البـیـان از عـلى (عـلیـه السـلام ) نـقـل كـرده كـه در تـفـسیر آیه (والسقف المرفوع ) فرموده : سقف مرفوع ، همان آسمان است .
و در تفسیر قمى از امام (علیه السلام ) نقل كرده كه فرمود: سقف مرفوع ، آسمان ، و بحر مسجور، دریاها است ، كه در روز قیامت افروخته مى شود.
و در مـجـمـع البـیـان در مـعـنـاى بـحـر مـسـجـور گـفـتـه : یـعـنـى دریـایـى مـمـلو - نـقـل از قـتـاده . و بـعـضـى گـفـتـه انـد: یـعـنـى افـروخـتـه و سـرخ شـده مـانـند تنور - نـقـل از مجاهد و ضحاك واخفش و ابن زید. بعضى هم گفته اند: دریاها در روز قیامت آتش مى شود و چون آهن سرخ مى گردد، آنگاه همه را به هم راه داده و به آتش دوزخ راه مى دهند.
منبع: تفسیر المیزان، ج 19، در ذیل تفسیر سوره طور آیات 1-10