معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود 10 درصد از افراد بالای 30 سال ساکن در شهرهای خراسان رضوی طبق ارزیابی هایی که تاکنون انجام شده است به دیابت مبتلا هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، دکتر رضا سعیدی افزود: طرح جامع پیشگیری و کنترل دیابت از سال 1388 در مشهد و دیگر شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از بین 400 هزار نفری که در این مدت غربالگری شده اند، 40 هزار نفر به دیابت مبتلا بوده اند که جهت درمان و کنترل این بیماری به مراکز درمانی ارجاع داده شده اند.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جامع دیابت در خراسان رضوی ادامه دارد، افزود: در این طرح کلیه افراد بالای 30 سال و زنان باردار می توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی به صورت رایگان نسبت به بیماری دیابت کنترل و معاینه شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اتمام غربالگری دیابت در بین جمعیت روستایی استان خراسان رضوی گفت: از بین 500 هزار نفر افراد بالای 30 سال ساکن در روستاها، 18 هزار نفر به دیابت مبتلا بوده اند.

سعیدی ابتلا به دیابت در بین جمعیت روستایی را بین سه تا سه ونیم درصد عنوان کرد.

وی تاکید کرد: اصلاح سبک زندگی، بهبود تغذیه و رژیم غذایی مناسب، تحرک کافی، استفاده از میوه و سبزیجات و کنترل استرس ها از جمله راهکارهای پیشگیری از دیابت است.

سعیدی شیوع دیابت دربین جمعیت عمومی را بین یک تا دو درصد عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیش از 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت در کشورمان از بیماری خود اطلاع ندارند و متاسفانه به عوارض این بیماری نیز مبتلا شده اند.

وی اختلالات چشمی، قلبی وعروقی ، عصبی و کلیوی را از جمله عوارض دیابت عنوان کرد و افزود: مبتلایان به دیابت باید با درمان صحیح و کنترل به موقع قند خون خود نسبت به پیشگیری از عوارض خطرناک بیماری دیابت اقدام کنند.

برچسب ها: دیابت ، خراسان رضوی ، سن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.