مدیر اجرایی تخت جمشید گفت: بر اساس پایش صورت‌گرفته، بیش از 50 درصد از وندالیسم‌ در محوطه تخت جمشید کاهش‌یافته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مسعود رضایی اظهار داشت: به منظور نهادینه‌سازی حفاظت از آثار با ارزش و تاریخی تخت جمشید، راهکارهای مقابله با وندالیسم در محوطه تاریخی تخت جمشید با رویکرد فرهنگی اجتماعی از سوی کارشناسان پایگاه پارسه پاسارگاد اجرا می‌شود.                  
وی گفت: کارشناسان پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد ضمن بررسی تخریب‌های انسانی و ناهنجاری‌های اجتماعی در مجموعه تخت جمشید که به نوعی وندالیسم محسوب می‌شود نسبت به اجرایی‌شدن راه‌های مقابله با آن اقدام کرده‌اند.            
رضایی‌منفرد خاطرنشان کرد: راهکارهایی که توسط کارشناسان پایگاه میراث جهانی پارسه پاسارگاد، هم‌اکنون در تخت جمشید در راستای مقابله با این موضوع اجرا می‌شود، ایجاد تشکل‌های همیار میراث فرهنگی، انجمن‌های میراث فرهنگی، رادیو اختصاصی تخت جمشید، راهنمایان افتخاری نوروزی، حفاظ شیشه‌ای آثار، انتشارات، سالن معرفی و پایش آثار و مانیتورینگ بوده که انتظار می‌رود با این اقدامات، آسیب‌های انسانی وارده به آثار تاریخی با ارزش این مجموعه جهانی به حداقل برسد.
وی تصریح کرد: پدیده وندالیسم به عنوان یک واقعیت تلخ و در عین حال گریزناپذیر در جوامع و بالطبع، مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی وجود دارد.
 وی در پایان با اشاره به عوامل مخربی مانند یادگار‌نویسی، گروه‌های فیلم‌برداری و عکس‌برداری، تماس با آثار و لمس آنها توسط بازدیدکننده، آتش زدن کاه و کلش، حفر چاه‌های کشاورزی، حفاری‌های غیرمجاز را از جمله تخریب‌کننده‌های آثار فرهنگی و تاریخی به عنوان وندالیسمی یاد کرد.
واژه وندالیسم به معنای تخریب کنترل نشده اشیا و آثار فرهنگی با ارزش یا اموال عمومی است که یک ناهنجار اجتماعی محسوب می‌شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.