بيش از 3 ميليون و پانصد و شصت و نه هزار شامل كتاب خطي منبع اطلاعاتي ، چاپي، الكترونيكي، پايان نامه، نشريه و مواد ديداري و شنيداري در کتابخانه های تخصصی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در اختیار دانش پژوهان، محققان و علاقه مندان به کتاب و کتاب خوانی قرار دارد.

 به گزارش به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان کتابخانه ها، موزه ها ومرکزاسنادآستان قدس رضوی، رئیس این سازمان با بیان این مطلب گفت: در شش ماه اول سال جاری بيش از 344 هزار نسخه از منابع ده کتابخانه تخصصی در تالارها مورد مطالعه و بيش از 77 هزار نسخه به امانت داده شده است.

محمد هادی زاهدی خاطرنشان کرد: در شش ماه ابتدايي امسال، بيش از 148 هزار نفر به كتابخانه هاي تخصصي مراجعه و از منابع این کتابخانه ها استفاده نموده اند.

وی با بيان اینکه خوشبختانه نظرسنجي هاي انجام گرفته در مورد بعضي از كتابخانه هاي تخصصي، حكايت از استقبال و علاقه مندي مراجعان از اين كتابخانه ها دارد افزود: استقبال از کتابخانه های تخصصی آستان قدس رضوی به دليل در دسترس بودن تمام منابع حوزه تحقيق و پژوهش به صورت يك جا از جمله وجود منابع خطي، چاپي، الكترونيكي، نشريات، پايان نامه و اينترنت؛ فرصت خوبي براي انجام كارهاي پژوهشي بوجود آورده است و اعداد و ارقام نيز نشان دهنده استقبال خوب مراجعان از اين كتابخانه اي تخصصي بوده است.زاهدی از ده كتابخانه تخصصي سازمان نظیر کتابخانه تخصصي علوم قرآن و حدیث، کتابخانه تخصصی اهل بیت(عليهم السلام)، کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی و کتابخانه تخصصي ادبیات، كه هر كدام با استقبال بيشتر مراجعان مواجه شده است نام برد و خاطرنشان کرد: كتابخانه شبانه روزي و تخصصي اهل بيت (عليهم السلام) به صورت تمام وقت در خدمت مراجعان و محققان قرار داده شده است به گونه اي كه تعداد مراجعان به كتابخانه هاي تخصصي، نزديك به 88 هزار نفر در شش ماه ابتدايي سال جاري است كه در جاي خود، رقم قابل توجهي است. رئیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به جایگاه كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي در ميان ساير كتابخانه هاي كشور اشاره کرد و اظهار داشت: كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي، در بسياري از محورها جزء برترين ها قرار دارد و در برخي لحاظ حائز رتبه اول نيز است. كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي، در حال حاضر داراي رتبه نخست؛ در حوزه كتب خطي، منابع ديجيتالي، كتب چاپ سنگي و مطبوعات است. همچنين در بخش اسناد به لحاظ تعداد، رتبه دوم و به لحاظ نفاست اسناد بدليل وجود اسناد نفيس از دوره صفويه رتبه اول را دارد. علاوه براين، اين كتابخانه به لحاظ عناوين كتاب چاپي، كتب چاپ سربي و تعداد كتابخانه هاي تخصصي جزء كتابخانه هاي برتر كشور است. گفتنی است سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه برکتابخانه مرکزی با 28800 مترمربع فضای فرهنگی و مطالعاتی، با برخورداری از 10 کتابخانه تخصصی، 38 کتابخانه وابسته درمشهد و سایر شهرهای کشور و یک کتابخانه درخارج ازکشور( هندوستان ) سهم بسزایی درگسترش و توسعه علم وفرهنگ دارد./س
برچسب ها: شامل ، کتاب ، خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.