جشن بزرگ گرامیداشت روز جهانی اتاق عمل (14 نوامبر) با حضور رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور ویژه دانشجویان و کارکنان اتاق عمل در اراک برگزار شد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور در مراسم جشن بزرگ گرامیداشت روز جهانی اتاق عمل گفت: نسبت پرستاران به تخت های بیمارستانی کشور هم اکنون شش دهم نفر است که تا حد استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد.

سید یعقوب جعفری افزود: استاندارد جهانی به ازای هر تخت بیمارستانی یک و نیم پرستار است و مسئولان و تصمیم سازان کشوری باید با برنامه و راهکارهای مناسب زمینه جذب نیرو در این حوزه را مهیا کنند.

وی اظهار کرد: با تصویب قانون ارتقای بهره وری پرستاران مبنی بر کاهش ساعت کار تکلیف شده و با توجه به قانون بازنشستگی 20 ساله زنان و 25 ساله مردان پرستار،باید هرچه زودتر برای این حوزه فکری شود.

رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور بیان کرد: هم اکنون یکصد هزار نفر عضو نظام پرستاری کشور هستند و قراراست عضویت در این نظام اجباری شود.

وی خاطرنشان کرد: 70 درصد از قانون ارتقای بهره وری پرستاران با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور اجرایی شده و در نشست اخیر با مسوولان نظارت و معاونان وزارت بهداشت و درمان قرار است محدودیت های اجرایی این قانون جبران شود.

جعفری تصریح کرد: 525 وظیفه پرستاران کشور در سازمان استاندارد ثبت ملی شده و نظام پرستاری کشور به دنبال کیفیت بخشی خدمات و بهبود وضعیت رفاهی و حرفه ای این قشر است.

وی یادآور شد: رشته اتاق عمل یکی از زیرشاخه های پرستاری است که ارتقای مدارج تحصیلی این بخش و ایجاد جهش در مهارت های حرفه ای آن در دست پیگیری است.

رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور عنوان کرد:دانشجویان و دانش آموختگان رشته اتاق عمل باید بیمه مسئولیت را به عنوان یک اصل مهم انجام دهند چرا که ماهیت کار و احتمال خطاهای انسانی همیشه در کمین است.

وی با اشاره به ضرورت ارتقاء رشته اتاق عمل تا مقطع تحصیلات تکمیلی، بر ضرورت افزایش کیفیت آموزش در این عرصه تاکید کرد و توضیح داد: جایگاه و حساسیت شاغلان اتاق عمل در چرخه سلامت باید شناخته شود و به دلیل ظرافت های خاص حرفه ای تقویت کار گروهی در رشته اتاق عمل بسیار اهمیت دارد.

جعفری با انتقاد از برخی گروه های بالینی پزشکی و مانع تراشی در مسیر ارتقاء علمی برخی رشته ها مانند هوشبری و اتاق عمل تا مقطع PHD اشاره کرد و گفت: در مسیر کسب علم هیچکس نباید مانع طالبان جویای علم شود.

رییس شورای عالی نظام پرستاری کشور در پایان با تشکر از متولیان برگزاری این مراسم همچنین از دانشگاه علوم پزشکی اراک بابت اجرای قانون ارتقاء بهره وری پرستاران تشکر کرد و ادامه داد: امیدواریم با پرداخت معوقات و دیون قبلی این اقدام ارزشمند استمرار داشته باشد.

سرپرست دانشکده پرستاری و مامایی اراک نیز در این مراسم گفت: هم اکنون 120 دانشجوی اتاق عمل در این دانشکده به تحصیل اشتغال دارند.

دکتر کتایون وکیلیان افزود: سرعت تغییرات در دانش پزشکی شتابان است و با توجه به ماهیت در حال تغییر بیماری های بازپدید و نوپدید،به کارگیری فناوری های نوین در حوزه درمان و دارو و پژوهش و بازآموزی شاغلان پزشکی به ویژه دانش آموختگان اتاق عمل حیاتی است.

وی در پایان توضیح داد:شاغلان اتاق عمل حرفه ای حساس و کلیدی دارند که با جان و سلامت مردم در ارتباط است و باید مهارت های کاربردی را سرلوحه امور خود قرار دهند.

شایان ذکر است در پایان این همایش از هفت نفر از پیشکسوتان اتاق عمل، 24 نفر از فارغ التحصیلان اولین دوره کارشناسی اتاق عمل و 12 نفر از دانشجویان ممتاز سال های مختلف تقدیر شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار