پايان افسانه "روياي آمريكا"

گزارش جديد اداره سرشماري آمريکا که تصوير دقيق تري از معضل فقر در اين کشور را نشان مي دهد، در واقع سند محکوميت نظام سرمايه داري آمريکا به شمار مي رود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي با عنوان فقر و نظام دو حزبي آمريکا، نوشت:
حدود 50 ميليون نفر آمريکايي در فقر زندگي مي کنند، اين اخبار شومي است که اداره سرشماري آمريکا، 8 روز پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين کشور، منتشر کرد.
اين گزارش که بر اساس آمار و اطلاعات، از زمان شروع دوره نخست رياست جمهوري باراک اوباما تا سال 2011 تهيه شده، نشانه ماهيت مرتجعانه واکنش دولت اوباما به وخيم ترين بحران اقتصادي از زمان رکود بزرگ آمريكا است.
انتشار اخبار تکان دهنده مبني بر اينکه از هر 6 آمريکايي، يک نفر در فقر زندگي مي کند، با هيچ واکنشي از سوي شبکه هاي خبري و رسانه هاي اين کشور رو به رو نشد. مقامات در واشنگتن نيز در برابر اين گزارش سکوت اختيار کردند.
اين در حالي است كه سياستمداران دموکرات و جمهوريخواه در واشنگتن، براي اجراي کاهش شديد بودجه برنامه هاي اجتماعي توطئه چيني مي کنند، اقدامي که منجر به فقير شدن ميليونها تن ديگر در آمريکا، خواهد شد.
باراک اوباما در نخستين نشست خبري خود بعد از انتخابات رياست جمهوري که درست در روز انتشار گزارش اداره سرشماري برگزار شد، در حالي زمينه را براي مذاکره با جمهوريخواهان درباره بسته رياضتي چندتريليون دلاري  - که برنامه هاي اساسي خدمات اجتماعي از جمله برنامه «مراقبت هاي پزشکي» و «امنيت اجتماعي» فراهم کرد که به مسئله افزايش نرخ فقر در کشور، هيچ اشاره اي نکرد.
افزايش شديد نرخ فقر، گرسنگي و بي خانماني در آمريکا در چهار سال اخير، صرفاً ناشي از عوامل اقتصادي نيست. اين معضلات بيش از همه، نتيجه تلاش حساب شده براي بهره برداري از بحراني است که استاندارهاي زندگي و حقوق دموکراتيک طبقه کارگر را  به شدت تحت تاثير قرار داده است.
دور نخست رياست جمهوري اوباما به حمايت از اغنياء و افزايش ثروت آنها  به قيمت تحت فشار قرار دادن طيف گسترده اي از جمعيت آمريکا سپري شد. دومين دوره رياست جمهوري وي نيز به حرکتي قهقهرايي معطوف خواهد شد که در طي آن همه دستاوردهاي طبقه کارگر پس از بيش از يک قرن تلاش، از بين خواهد رفت.
قرار است، نجات اقتصادي چندتريليون دلاري بانکها از يک سو و هدف قرار دادن دستمزدها، مستمري ها، خدمات درماني و شرايط کاري از سوي ديگر - که با تجديدساختار صنعت خودروسازي از طريق کاهش دستمزدها توسط اوباما آغاز شد- تشديد شود و به طور همزمان ديگر برنامه هاي خدمات اجتماعي حذف يا محدود شود.
چشمگيرترين مسئله ذکر شده در گزارش اداره سرشماري آمريکا، افزايش شديد شمار فقراي طبقه کارگر است.
بر اساس اين گزارش، حدود 9.4 درصد از جمعيت 144 ميليون نفري کارگران ( تمام وقت و پاره وقت) آمريکا - معادل حدود 13 ميليون و 600 هزار نفر- در فقر به سر مي برند.
اين در حالي است که 5.5 درصد - يا حدود 5 ميليون نفر- از  97 ميليون کارگر تمام وقت اين کشور، فقيرند. نرخ فقر در ميان جمعيت 46 ميليون و 700 هزار نفري کارگران پاره وقت نيز، 18.5 درصد- معادل 8 ميليون و 600 هزار نفر- است.
بر اساس اعلام اداره سرشماري آمريکا، بيش از يک چهارم کساني که در اين کشور در فقر زندگي مي کنند شاغل هستند، اما درآمدشان به قدري کم است - به علت پايين بودن دستمزدها،  ساعات کم کاري يا هر دو- که حتي با وجود بهره مندي از برخي از مزاياي دولتي ، همچنان زير خط فقر زندگي مي کنند.
همچنين؛ وضعيت در مورد افرادي که بيکارند وخيم تر است. يک سوم اين افراد در فقر زندگي مي کنند. اين در حالي است که قرار است بر اساس توافق اوباما و کنگره، مزاياي بيکاري ماه ژانويه حذف شود، که در اين صورت 2 ميليون بيکار از دريافت کمک نقدي محروم خواهند شد و به تعداد خانواده هاي فقير در کشور افزوده خواهد شد.
گفتني است؛ دولت اوباما هيچ گونه سياستي را در خصوص اشتغال زايي براي بيکاران، يا کاهش مشکلات ميليونها کارگر، جوانان و دانشجويان اتخاذ نکرده است که در گزارش اداره سرشماري به آنان اشاره شده است.
در پي رکود اقتصادي و بحران وال استريت، براي کمک به کساني که شغل هايشان را از دست دادند، ورشکسته شدند يا به علت هزينه هاي درماني و بدهي گسترده کالج تحت فشار شديد قرار گرفتند، هيچ اقدامي صورت نگرفت.
اين در حالي است که ثروتمندان روز به روز ثروتمندتر مي شوند و نابرابري اجتماعي در کشور تشديد مي شود.
آمار جديد نرخ فقر در آمريکا را بايد اخطاري جدي دانست. افسانه « رؤياي آمريکا » به کابوسي اجتماعي تبديل شده و اين تازه آغاز همه چيز است. اين يک تغيير موقت نيست بلكه اين اوضاع- دستمزدهاي بخور و نمير و بهره کشي از طبقه کارگر- « هنجار جديد » تحت نظام سودآوري و سلطه سياسي دو حزبي است که تحت کنترل آريستوکراسي مالي قرار دارد.
برچسب ها: فقر ، آمریکا ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار