مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی وضعیت ثبت اختراعات در حوزه زیست فناوری کشور را بررسی کرد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز اعلام داشت: در آموزه‌های دینی و مذهبی اسلام، انحصار علم و منع نشر آن جایگاهی ندارد. از طرف دیگر تشویق و حمایت و ارزش نهادن به تحقیقات، پژوهش، نوآوری و ابتکار افراد، به نحوی لازمه عدالت است. ثبت اختراعات مرتبط با موجودات زنده یکی از موضوعات پیچیده‌ای است که بر اثر پیشرفت‌های اخیر در زمینه زیست فناوری (بیوتکنولوژی) تب و تاب بیشتری یافته است. زیست فناوری یا توانایی تغییرات ژنتیکی در موجودات زنده با اهداف خاص و عرضه موجوداتی با ویژگی‌های جدید از مهمترین حوزه های فناوری نوین به شمار می‌رود که نقش مهمی در امنیت غذایی و به تبع آن امنیت اقتصادی و اجتماعی خواهد داشت. نظام ثبت اختراعات در این حوزه در کشورهای مختلف از قوانین یکسانی تبعیت نمی‌کند، اما با مطرح شدن همکاری‌های بین‌المللی در ثبت اختراعات نیاز به قوانین حمایتی کارآ و در عین حال همسو با استانداردهای بین‌المللی در این عرصه بیش از پیش احساس می‌شود.

هدف از این گزارش مروری بر قوانین ملی و بین‌المللی در زمینه ثبت اختراعات زیست فناوری، بررسی وضعیت اختراعات ثبت شده در این حوزه و سپس بررسی و شناسایی چالش‌های پیش روی آن است.

این گزارش می‌افزاید: با مطالعه و بررسی قوانین و مقایسه آنها و بهره‌گیری از نظرات متخصصان و صاحبنظران این حوزه به نظر می‌رسد قوانین حاکم در زمینه ثبت اختراعات حوزه زیست فناوری در ایران جامع و شفاف نیستند و با توجه به اجرای آزمایشی قانون ثبت اختراعات، نیاز به اصلاح و تکمیل مواد یا بندهایی از آن به منظور حمایت از مالکیت فکری در این حوزه ضروری است.
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار