حتی اگر كمپاني‌ها بهترین تلفن را با جدیدترین و بهترین سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید کنند، باز هم بدون تبلیغات هدفمند و پشتیبانی بخش بازاریابی نمی‌توان انتظار موفقیت آن را داشت. نمونه‌اش یکی از محصولات HTC است یعنی One X که نتوانسته آن موفقیتی را که انتظار می‌رود رقم بزند. در مقابل، گلکسی S۳ در بین اندرویدی‌ها یک سر و گردن بالاتر ایستاده زیرا سامسونگ از ابتدا با قدرت، هیاهو و اعتماد به نفس بالا کمپین بازاریابی آن را پیش برد

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران اين روزها ديگر تلفن‌هاي همراه مثل گذشته فقط براي برقراري تماس يا ارسال پيام كوتاه مورد استفاده واقع نمي‌شود. تلفن‌هاي همراه امروز مجهز به امكاناتي شده‌اند كه پيش از اين براي نسل بشر يك رويا بود. با اين حال ساختن تلفن هوشمند کار آسانی نیست.

 آخرین کمپانی بزرگی که آرزوهای رنگارنگی برای کسب سهم بیشتر در این بازار دارد، یعنی سونی، خود معترف است که نتوانسته رقیبی درخور برای آی‌فون و گلکسی، دو برند پیشتاز در این عرصه ارائه کند. ولی بازار تلفن‌های هوشمند، بی‌رحم و فوق‌العاده رقابتی است و تنها اپل و سامسونگ هستند که موفقیت‌های چشمگیری در آن به دست آورده‌اند. اما واقعا چه عواملی باعث شده تا این دو کمپانی در بازار موفق باشند؟ اين عوامل می‌تواند باعث موفقیت سایر كمپاني‌ها هم بشود.

استراتژی
شرکت‌هایی که خواهان سهم در این بازار هستند، بهتر است یک استراتژی داشته باشند؛ آن هم یک خوبش را! كمپاني‌هایی که خواهان موفقیت در این بازی هستند باید کمی صبر از خود نشان دهند. موفقیت ناگهانی اپل با آی‌فون اول را کنار بگذارید، آن یک اتفاق خلاف قاعده بود، نه چیزی که سایر كمپاني‌ها بتوانند به راحتی تکرارش کنند. به استراتژی سامسونگ در قبال خانواده گلکسی توجه کنید که چطور کل کمپانی «سامسونگ الکترونیکز» را بالا کشیده و حالا قدرت اول بازار تلفن‌های همراه است. با معرفی هر نسل جدیدی از گلکسی S، این برند جای پای محکم‌تری پیدا کرده و توجه مصرف‌کننده نسبت به آن بیشتر شده، در نتیجه هیجان پیرامون آن بالا رفته و امروزه کار به جایی رسیده که می‌تواند در فصل فروش سه ماهه، بالاتر از آی‌فون که زمانی غیرقابل‌دسترس به نظر می‌رسید قراربگیرد. آی‌فون مسیری پنج ساله را طی کرده و گلکسی S مسیری سه ساله را؛ ویژگی مهم هر یک نیز این بوده که دوکمپانی، توانسته‌اند یکسری از کیفیت‌های مهم را در هر نسل به صورت مطمئن ارتقا دهند.

مشخصات فنی
اگر یک کمپانی درصدد ساخت «يك تلفن هوشمند پرچم‌دار» است، نباید به‌دنبال این باشد که فقط ویژگی‌های مد روز و موردنظر مردم و بهترین قطعات را در یک قاب زیبا کنار هم تلنبار کند. کمپانی باید بکوشد تا در پيش‌بيني آینده از رقبایش سبقت بگیرد. یعنی پیش‌بینی تقاضای آتی مشتریان و مدل استفاده آنها از دستگاه‌ها در آینده. این راه درست برآورده کردن نیاز مشتریان است. استفاده از قطعات بنا به مشخصات رقبایی که اکنون در بازار هستند نیز کار عاقلانه‌ای نیست. باید برنامه‌های مشخصی برای ساخت دستگاهی داشت که حتی تا یک سال بعد از معرفی هم قدرتمند باقی بماند. این بیماری گریبان سونی را گرفت با سری Xperia NXT (مدل‌های P و U و S)؛ نمونه‌هایی واضح که حتی قبل از چیده شدن در قفسه‌ها هم شکست خورده و قدیمی بودند.HTC هم اکنون اولین نشانه در رابطه با درس گرفتن از بازی رقابت را بروز داده و دستگاهی با نمایشگر فوق‌العاده عالی و دوربین قوی را (البته فعلا فقط برای آمریکا) عرضه کرده ولی نکته مهم این است که قوی بودن مشخصات باید در همه جنبه‌ها باشد. نکته دیگر، تنوع رنگ است.

پشتیبانی مخابراتی
هيچ‌وقت براي خرید یک محصول از سونی یا HTC صف‌هاي طولاني تشكيل نخواهد شد. در حقیقت صف خرید مربوط به آی‌فون است. اگر کسی بخواهد یک تلفن سونی بخرد به خاطر تقاضای اندک، احتمالا مستقیم به داخل شعبه اپراتور می‌رود. عامل موفقیت و محبوبیت یک برند در خیلی از کشورها پشتیبانی اپراتورها نیست ولی از یک نکته نباید ساده گذشت؛ اینکه اگر امروزه ما نام اپل و سامسونگ را در چهارگوشه دنیا زیاد می‌شنویم به خاطر موفقیت آنها در بازارهای اصلی است و این موفقیت نیز بدون کمک اپراتورها، به دست نمی‌آمد. بنابراین همکاری كمپاني‌ها با اپراتورها در بازارهای مهم، به کل کمپانی قدرت می‌دهد و زمینه‌ساز حضور موثرتر آن در تمام دنیا می‌شود. موارد ذکر شده، نه راز هستند و نه حتی پیچیده ولی جالب است که چطور برخی كمپاني‌ها آنها را نادیده می‌گیرند. البته کلید موفقیت قطعی نیز در این پنج مورد نهفته نیست ولی مسیر صحیح را از این میان می‌توان یافت.

بازاریابی جذاب
به گزارش اقتصادايران آنلاين حتی اگر كمپاني‌ها بهترین تلفن را با جدیدترین و بهترین سخت‌افزار و نرم‌افزار تولید کنند، باز هم بدون تبلیغات هدفمند و پشتیبانی بخش بازاریابی نمی‌توان انتظار موفقیت آن را داشت. نمونه‌اش یکی از محصولات HTC است یعنی One X که نتوانسته آن موفقیتی را که انتظار می‌رود رقم بزند. در مقابل، گلکسی S۳ در بین اندرویدی‌ها یک سر و گردن بالاتر ایستاده زیرا سامسونگ از ابتدا با قدرت، هیاهو و اعتماد به نفس بالا کمپین بازاریابی آن را پیش برد. البته در مورد سامسونگ نباید از «جا انداختن برند «گلکسی S» در اذهان عمومی» هم به سادگی گذشت. کاری که HTC با سری One، نوکیا با سری Lumia و سونی با سری Xperia در آن کوشیده‌اند ولی موفقیت چندانی به دست نیامده. همچنین باید از ایده‌های تبلیغاتی جذاب هم استفاده و روی آنها ریسک شود؛ ایده‌هایی مثل تبلیغات کلاسیک اپل با مضمون Think Different به معنای واقعی کلمه «برندساز» هستند و نباید آنها را ساده گرفت.

نرم‌افزار
از iOS چیزی نمی‌گوییم چرا که سیستم عامل انحصاری دستگاه‌های موبایل اپل است و از دسترس سایر كمپاني‌ها به دور. ولی یکی از مهم‌ترین مشکلات شرکای سخت‌افزاری گوگل در بازار تلفن هوشمند، نسخه‌های قدیمی اندروید است که روی تلفن‌های نه چندان قدیمی ته نشین شده. شاید این مورد برای کاربران تلفن‌های ارزان و نیمه ارزان زیاد آزار دهنده نباشد ولی برای یک پرچم‌دار اندرویدی افت دارد که تا مدت‌ها دست کاربرش از آخرین نسخه اندروید به دور باشد. اگر به فرض سونی می‌خواهد با Xperia TL در بازار آقایی کند، اندروید ۴.۰ که روی آن ارائه می‌شود مشتریان را به سمت سایر دستگاه‌ها سوق خواهد داد، دستگاه‌هایی که شروع کرده‌اند به دریافت اندروید ۴.۱ (جیلی بیلی). در سمت دیگر نرم‌افزارهای اختصاصی خود كمپاني‌ها برای پلتفرم اندروید قرار می‌گیرد که حکم «سس مخصوص» سرآشپز را دارد. هم لایه رابط کاربری و هم اپلیکیشن‌های اختصاصی، هر دو مهم هستند.

برچسب ها: موبایل ، جدید ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار