مشاور فرهگی رئیس جمهور گفت: ایران در منطقه رتبه نخست ثبت میراث مکتوب و مستند را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس اسحاق صلاحی در دوازدهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی اظهار داشت: وهابیت و بهاییت در تلاش هستند آثار شیعه را جمع‌آوری و معدوم کنند و امروز بیش از هر زمان دیگری مسئولیت داریم از این هویت ملی صیانت کنیم.

وی افزود: کشور ایران در ثبت میراث مکتوب رتبه نخست را در منطقه دارد و دو اثر «آرشیو نقشه‌های وزارت خارجه» و «ذخیره خوارزمشاهی» که نخستین کتاب به زبان فارسی در طب سنتی است در سال 2013 برای ثبت در یونسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: یکی از وظایف کمیته ملی حافظه جهانی این است که میراث مربوط به ملت ایران ثبت و ضبط شود.

وی تصریح کرد: تاکنون چیزی در حدود شش اثر برای یونسکو ارسال شده که پنج مورد آن تایید شده است.

به گفته وی، 29 اثر نیز توسط سازمان اسناد ارائه شده و به ثبت ملی رسیده است.

صلاحی بیان کرد: از وظایف سازمان اسناد علاوه بر اینکه اثری ثبت ملی یا ثبت جهانی شود، ثبت و نگهداری آثار دیداری و شنیداری است.

این مقام مسئول ابراز داشت: در سال گذشته سه اثر از سازمان صدا و سیما ثبت ملی شد که یک اثر مربوط به مجموعه تصاویر و سخنان حضرت امام خمینی(ره) و اثر دوم سرودها و نواهای انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: از مجموعه میراث فرهنگی، اذان مرحوم موذن‌زاده از بین اذان‌ها و دعاها و نواهای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و ثبت ملی شد.

صلاحی سپس از انعقاد تفاهمنامه با آستان احمدی و محمدی در شیراز خبر داد و ابراز داشت: آستان احمدی و محمدی دارای اسناد و نسخ خطی بسیار ارزشمندی است و بر اساس مذاکرات تمام نسخ آستان اسکن می‌شود.

وی تصریح کرد: در همایش حامیان نسخ خطی از مرمت‌کاران، صحافان و کسانی که در حوزه میراث دیداری، شنیداری یا حافظه جهانی فعالیت کرده‌اند، تجلیل می‌شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور بیان کرد: صاحبان نسخ همچنین می‌توانند نسخه خود را وقف کنند یا اگر تمایل داشتند آن را بفروشند و سازمان اسناد با قیمت‌گذاری مناسب آن را می‌خرد.

در این همایش 310 مقاله، 25 پایان‌نامه و 134 حامی نسخ خطی مورد بررسی و برگزیدگان تجلیل شدند.

آیت‌الله رضا استادی، سید محمد باقر حجتی و مرحوم ضیاالدین حدائق به عنوان نسخه‌پژوه برگزیده در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند./س 


برچسب ها: ایران ، نسخ ، خطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.