معاون نخست وزیر سوریه با بیان این که تنها راه حل بحران سوریه گفتگوی ملی است، گفت: ادامه این بحران و جنگ فرسایشی سوریه را نابود خواهد کرد بنابراین سوریه نباید سیاست‌های اقتصادی غرب را دنبال کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور قدری جمیل معاون نخست وزیر سوریه و محمدرضا شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق به بررسی تحولات خاورمیانه با تمرکز بر غزه و سوریه پرداخت.

معاون نخست وزیر سوریه در پاسخ به پرسش اول مجری برنامه که از وی پرسید شما به عنوان یکی از معارضین و سرشناسان سوریه چرا به دولت پیوستید؟ گفت: من به عنوان یکی از احزاب سیاسی سوریه از اوایل قرن بیستم در روند سیاسی حضور داشتم که با برخی از سیاست‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مخالفت می‌کردم.

وی با بیان این که سوریه کشوری معروف، با ویژگی‌هایی خاصی است، افزود: زمانی که بحران در سوریه با دست آویزهای خارجی آغاز شد از مقامات برای گفتگوهای ملی بدون دخالت خارجی‌ها و بدون خشونت و سلاح دعوت به عمل آوردیم.

قدیری جمیل با بیان این که خشونت‌ها و دخالت‌های خارجی بسیار خطرناک هستند، اظهار داشت: هر شهروندی سوریه ای که بخواهد بیگانگان را وارد کشور کند و با خشونت موافق باشد به زیر ساخت ها و اراده ملی سوریه و هم چنین به دشمنان سوریه قدرت داده است.

معاون نخست وزیر سوریه با بیان اینکه حکومت سیاسی سوریه از دهه 70 براساس قانون اساسی قدیم تک حزبی بوده است، گفت: در پیش‌نویس قانون اساسی جدید ماده 8 تغییر یافته و تک حزبی به تعدد احزاب تبدیل شده است.

وی تصريح کرد: معارضین در جبهه اراده ملی تصمیم گرفته همواره به روند سیاسی حکومت شوند تا به هدف مطلوب خود که همان ائتلاف ملی است دست یابند و بنده هم نیز وارد روند سیاسی حکومت سوریه شده‌ام .

قدیری جمیل در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه مبنی بر این که آیا مشارکت در دولت می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد، افزود: بحران سوریه بسیار طولانی شده این در حالی است که ابتدا بحران داخلی در سوریه ایجاد شده بود .

*سوریه نباید سیاست‌های اقتصادی غرب را دنبال کند

وی با اشاره به این که طی ده سال گذشته سیاست‌های اقتصادی سوریه ناموفق بوده است، اظهار داشت: از سال 2005 گفته شده که کشور مقاومی هم چون سوریه نباید سیاست‌های اقتصادی غرب را دنبال کند و زندگی اجتماعی مردم را با خطر و چالش روبه رو کند.

قدیری جمیل با اشاره به این که از زمان شروع بحران در سوریه با دو خطر جدی مواجه شده‌ایم، گفت: اعتراضات مسالمت آمیز یکی از این خطرات است که ما خواستیم از آن اعتراضات کسی موج‌سواری و سو استفاده نکند.

*جنبش مردمی باید در راستای منافع ملی سوریه باشد

معاون نخست وزیر سوریه با بیان این که جنبش مردمی به دنبال سیاست‌های مناسب اقتصادی است، خاطر نشان ساخت: ما خواهان جنبش مردمی هستیم که در راستای منافع ملی سوریه باشد.

وی افزود در طی دو سال گذشته گام‌های خوبی را برداشته‌ایم و نباید اجازه نفوذ خارجی‌ها را بدهیم.

قدیری جمیل با بیان این که ما به عنوان مخالفان سیاسی سوریه نمی‌توانیم دموکراسی را بدون دولت قبول کنیم، گفت: اقتصاد پیشرفته بدون زیر ساخت‌های ملی صورت نخواهد گرفت.

*گفتگوی ملی تنها راه حل بحران سوریه

وی تنها راه حل بحران سوریه را گفتگوی ملی عنوان کرد و افزود: تجربه 20 ماهه ثابت کرده است که زور و دخالت‌های نظامی دیگر جواب‌گو نیست.

معاون نخست وزیر سوریه با تاکید بر این که ادامه این بحران و جنگ فرسایشی، سوریه را نابود خواهد کرد اظهار داشت: این بحران اقتصاد سوریه را از بین خواهد برد.

قدیری جمیل همکاری‌های قدرتمند ایران را در منطقه بسیار موثر دانست و عنوان کرد: ایران بسیاری از قدرت‌های منطقه را به سمت سوریه کشانده است.

*هر گونه تغییر در منطقه به نفع سوریه است

وی با بیان این که معادله قدرت در منطقه در حال تغییر است خاطر نشان ساخت: هر گونه تغییری در منطقه خاورمیانه به نفع سوریه است.

معاون نخست وزیر سوریه با تاکید بر این که باید در طول یک محور قرار بگریم و گفتگو کنیم افزود: زندگی در سایه خشونت امکان‌پذیر نیست بنابراین باید گفت که راه حل بحران سوریه گفتگو است.

قدیری جمیل با اشاره به این که صهیونیست‌ها و آمریکا خواهان حذف سوریه هستند، گفت: صهیونیست‌ها خواهان حذف سوریه از نقشه جغرافیایی هستند اما ما اجازه نخواهیم داد و با هوشیاری و حکمت به جلو پیش خواهیم رفت.

* سوریه قلعه وصل مقاومت است

وی تصریح کرد: سوریه دارای ویژگی های خاصی است بنابراین باید گفت که سوریه قلعه وصل مقاومت است.

معاون نخست وزیر سوریه در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی پرسید از نظر شما نشست تهران نتایج مثبتی در بر خواهد داشت اظهار کرد: اجلاس تهران تنها اجلاسی است که گفتگوی ملی را به ارمغان آورده است.

*نشست تهران احیاگر تلاش‌های بین‌المللی ایران است

وی مذاکرات را تنها گزینه برای عدم دخالت بیگانگان دانست و خاطر نشان ساخت: نشست تهران احیاگر تلاش‌های بین المللی ایران برای آرام کردن منطقه و بحران سوریه است.

*نشست تهران فتح باب خیر است

قدیری جمیل با بیان این که تهران همواره روابط بسیار خوبی را با سوریه داشته است، افزود: نشست تهران فتح باب خیری است که از نتایج آن می‌توان در آینده بیشتر استفاده کرد.

وی ادامه داد: این نشست مثمرثمر خواهد بود و همچنين مذاکره خشونت را از بین خواهد برد چراکه زمانی که مذاکرات به جلو پیش رفت گام‌های عقب‌گرد خشونت بیشتر خواهد شد.

وی با بیان این که مذاکرات و خشونت دو خط موازی هستند که هرگز به یکدیگر نمی‌رسند، افزود: متاسفانه فریب خوردگان سوریه هنوز اهمیت گفتگوی ملی را درک نکرده‌اند.

*گفتگوی ملی اولین گام برای ورود به اصلاحات است

قدیری جمیل با تاکید بر این که گفتگوهای ملی اولین خواسته و گام ورود به اصلاحات است، گفت: اجلاس تهران گره‌های ذهنی را باز کرده و به همگان نشان می‌دهد که تک حزبی بودن سوریه به اتمام رسیده است.

وی خاطر نشان ساخت: ایران به ملت سوریه کمک‌های بسیاری کرده است تا از بحران خارج شود.

معاون نخست وزیر سوریه با بیان این که دشمنان درصدد هستند تا سوریه را به یک تونل تاریک و نامعلومی پیش ببرند، گفت: سوریه کمک‌های انسان دوستانه دشمنان را نمی‌پذیرد.

در ادامه این برنامه زنده تلویزیونی محمدرضا شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در پاسخ به پرسش اول مجری برنامه که از وی پرسید چرا سوریه در طی 20 ماه گذشته علی رغم فشارهای سنگین تسلیم و سرنگون نشده و یا این که چه تفاوتی میان نظام سوریه با سایر کشورهای عربی وجود دارد، گفت: عوامل مختلفی را می‌توان در صحنه سوریه در نظر گرفت که وجه تمایز تحولات سوریه با سایر کشورهای عربی باشد.

*سوریه با جریان مقاومت گریه خورده است

وی یکی از عوامل اصلی تفاوت سوریه با سایر کشورهای عربی را جایگاه سوریه در محور مقاومت دانست و اظهار کرد: سوریه با جریان مقاومت گره خورده است و به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی مقاومت در برابر طرح‌ها و توطئه‌های صهیونیستی آمریکایی در منطقه ایستادگی کرده است.

شیبانی با بیان این که محور مقاومت از ایستادگی و توان بالقوه و موثری برخوردار است، گفت: امکان شکست محور مقاومت به سادگی وجود ندارد.

*انسجام موسسات داخلی تفاوت سوریه با سایر کشورهای عربی است

سفیر ایران در دمشق تفاوت دیگر سوریه با سایر کشورهای عربی را در انسجام موسسات داخلی سوریه دانست و عنوان کرد: موسسات نظامی و سیاسی سوریه در مواجهه با تحولات منطقه بسیار آگاهانه و هوشیارانه برخورد کردند.

وی با بیان اینکه سوریه به عنوان محور مقاومت مورد حمایت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای واقع شده است، اذعان داشت: حمایت ایران از سوریه به عنوان یکی از اساسی‌ترین عناصر پایداری سوریه در طول این مدت قلمداد می‌شود.

*نقش ایران در روشنگری افکار عمومی منطقه مهم بوده است

شیبانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در روشنگری افکار عمومی منطقه نسبت به آن چیزی که در پشت پرده تحولات سوریه ناشی از توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها بوده موفق عمل کرده است.

وی وجود پایگاه مردمی سوریه را به خصوص طی دو سال گذشته موجب ایستادگی این کشور دانست و افزود: وجود اراده مردمی و ضرورت اصلاحات در استمرار حاکمیت بسیار موثر است.

سفیر ایران در دمشق در پاسخ به سوال دیگری گفت: رژیم صهیونیستی از تحولات منطقه در موج بیداری اسلامی دچار خوف شده است.

وی با اشاره به عملیات گسترده نظامی رژیم صهیونیستی در غزه افزود: کمیت و حجم عملیات رژیم صهیونیستی در این شرایط بیشتر از آن چیزی است که مراکز مقاومت را مورد شناسایی قرار دهد و به آن ضربه وارد سازد.

شیبانی در بیان تفاوت جنگ سالهای 2006 و 2012 اظهار داشت: مقاومت در سال 2012 از نقطه ای شروع شد که در سال 2006 به پایان رسیده بود بنابراین باید گفت مقاومت در حال پیشرفت است.

معاون نخست وزیر سوریه با بیان این که مقاومت خود را برخلاف فرضیات و مقاصد رژیم صهیونیستی روز به زور تقویت می‌کند خاطر نشان کرد: مقاومت خود را از نظر سخت‌افزاری هر چه بيشتر تقویت کرده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سوریه ، بحران ، معارضین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار