مملکتِ وحشت را تحريم کنيد!

«به بحرين نرويد»؛ اين جمله، تيتر بيانيه‌اي است که از نويسندگان و اديبان عرب مي‌خواهد تا در نشست «اتحاديه عمومي نويسندگان و اديبان عرب» که ماه آينده در «منامه» پايتخت بحرين برگزار مي‌شود، شرکت نکنند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، در شرايطي که اوضاع سياسي بحرين با مداخله‌هاي خارجي و حمايت همسايگان اين جزيره اميرنشين کوچک در جنوب خليج فارس همچنان نابه‌سامان گزارش مي‌شود، وزارت فرهنگ بحرين در آخرين ماه از سال (2012) که «منامه» در آن به عنوان «پايتخت فرهنگي جهان عرب» معرفي شده بود، ميزبان «اتحاديه عمومي نويسندگان و اديبان عرب» است. اين در حالي است که برخي نويسندگان عرب با انتشار و امضاي بيانيه‌اي خواهان تحريم اين نشست شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب، روزنامه «الأخبار» لبنان در شماره (1861) خود که روز شنبه 17 نوامبر (27 آبان) منتشر شد در گزارشي با عنوان «نويسندگان عرب! مملکت وحشت را تحريم کنيد» به موضوع اين بيانيه پرداخته و مي‌نويسد: بعد از تغيير نام «خانواده» اديبان و نويسندگان بحرين به «اتحاديه» و محاکمه بسياري از اديبان و نويسندگان و اصحاب رسانه در اين کشور و همزمان با فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ بحرين در سرکوب انديشمندان و نويسندگاني که در تظاهرات «14 فوريه 2011» شرکت داشتند، سازمان جديدي در راستاي اهداف حکومت بحرين و از سوي آن ايجاد شد.

اين «اتحاديه» روند حرکت «خانواده نويسندگان و اديبان» را که سال‌‌ها مستقل از دولت عمل کرده‌ بود منحرف کرد و ادبيات و دولت را در يک دايره نهاد و از ادبيات، ابزار توجيه‌گر و پوشاننده‌اي براي اقدامات مجرمانه دولت ساخت.

امروز «اتحاديه نويسندگان و اديبان بحرين» در اقدام جديد خود تلاش مي‌کند تا با گردهم آوردن نويسندگان و ادبا از ساير کشورهاي عربي، افکار عمومي جهاني را بدين سو سوق دهد که هيچ حرکت اعتراض‌آميزي با خواست‌هاي دموکراتيک در اين اميرنشين کوچک وجود ندارد.

جالب آن‌که نام‌هاي نويسندگاني که قرار است از بحرين و ديگر کشورهاي عربي در اين سمينار شرکت کنند، تا کنون اعلام نشده و شايد ترس آن مي‌رود که اين دعوت شدگان از سوي فعالان انقلابي به تحريم اين نشست دعوت شوند.

اما گروهي از نويسندگان عرب بيانيه‌اي را در همين راستا منتشر و امضا کرده‌اند‌ و در آن ضمن تحريم اين نشست، دستمايه ننگين اتحاديه نويسندگان عرب را در سازش با ديکتاتورهاي جهان عرب و سکوت در برابر سرکوب نويسندگان آزاده اين ديار، محکوم مي‌کنند.

اين بيانيه، انگشت اتهام خود را به سوي برگزاري اين نشست اشاره مي‌رود و مي‌گويد: «برگزاري اين نشست، مشروعيتي رايگان به دولت سرکوب‌گر بحرين و وزارت فرهنگ اين کشور و نويسندگاني مي‌دهد که دست سلطه خود را بر خانواده اديبان و نويسندگان بحرين گذاشته‌اند». اين بيانيه خواهان آن نيست که اين نشست به تعويق بيفتد يا به کشوري ديگر منتقل شود بلکه از ديگر اتحاديه‌‌هاي نويسندگان در کشورهاي عربي - به ويژه آنان که قيام‌هاي عربي را تجربه کرده‌اند - مي‌خواهد که نشست «منامه» را تحريم کنند.

اين بيانيه را نويسندگان و شاعراني از کشورهاي مختلف عربي امضا کرده‌اند. شاعر بحريني «مهدي سلمان» با امضاي اين بيانيه و ضمن تأکيد بر تحريم اين نشست در گفت‌وگوي خود با روزنامه الأخبار لبنان مي‌گويد: من با اين تحريم موافقم زيرا خواهان آنم که نويسندگان عرب زماني به بحرين بيايند که کشورم از نعمت آزادي و فضاي آزاد برخوردار باشد نه آن‌که در هنگام حضور آنان، بخشي از روشنفکران واقعي بحرين در زندان‌ها به سر برند و بقيه‌شان در حاشيه و کنترل باشند و روشنفکراني که دولت بحرين آنان را با دهان بسته خريداري کرده، به استقبال اين ميهمانان بروند.

مهدي سلمان مي‌گويد «به سوي ما نياييد» و تأکيد مي‌کند براي بحرين بهتر است کساني که سنگ اين نظام را به سينه مي‌زنند به اين کشور نيايند و مي‌گويد «مي‌دانم که اين خانواده مصادره شده از روشنفکران و نويسندگان جهان عرب خواهد خواست که از دولت بحرين حمايت کنند.»وزارت فرهنگ بحرين روزهاي 21 تا 25 دسامبر (1 تا 5 دي) ميزبان بيست و پنجمين نشست «اتحاديه عمومي نويسندگان و اديبان عرب» است که در «منامه» پايتخت اين کشور برگزار مي‌شود.

برچسب ها: مملکت ، تحریم ، وحشت ، بحرین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار