ديسك غضروفي است كه بين دو مهره قرار گرفته است و همچون فنري از فشار مهره بالايي كمر به مهره پاييني جلوگيري به عمل مي‌آورد، اما زماني دچار ديسك كمر مي‌شويم كه به دليل ورزش سنگين، چاقي، تصادفات، موارد مادرزادي، جابه‌جايي مهره‌ها، آرتروز و بالابودن سن، ديسك دچار ضايعه شده و خاصيت ارتجاعي خود را از دست مي‌دهد و محتويات داخل آن بيرون مي‌زند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک البته جالب است بدانيد اين ساختار باعث جلوگيري از افتادن ديسك در نخاع و فشار روي اعصاب و در نهايت جلوگيري از اختلال اعصاب و فلج قسمتي از عصب مي‌شود.

بيرون‌زدن ديسك به واردشدن فشار به ريشه‌هاي عصبي ناحيه كمر و درد شديد در قسمت فوقاني يا تحتاني كمر منجر مي‌شود، البته شغل‌هاي سنگين، برخي ورزش‌ها چون وزنه‌برداري، خم و راست‌شدن زياد، بلندكردن اجسام سنگين، نشستن طولاني‌مدت و به‌دنبال آن ضعف عضلات، زايمان‌هاي مكرر و افزايش وزن مي‌تواند در ابتلا به ديسك كمر بسيار موثر باشد.

نشستن و راه رفتن، همراه با درد : ديسك كمر از دردهاي مزمني است كه بيش از 60 درصد افراد جامعه و بخصوص زنان شاغلي را كه پشت‌ميزنشين هستند، گرفتار مي‌كند. اين بيماري سن خاصي ندارد و مي‌توان زمان شروع آن را از هجده سالگي ذكر كرد.
 جالب است بدانيد در ميان ورزشكاران؛ اسب‌سواران، بازيكنان فوتبال، ژيمناستيك‌كاران، كشتي‌گيران و وزنه‌برداران بيش از ديگران گرفتار اين بيماري مي‌شوند. تغيير موقعيت و جابه‌جايي ناگهاني هنگام بلندشدن از خواب، راه‌رفتن و نشستن طولاني با درد بسيار زياد در مبتلايان به ديسك كمر همراه است.از سوي ديگر با استراحت و دراز كشيدن، درد ناشي از ديسك تا اندازه‌اي تخفيف پيدا مي‌كند، اما از بين نمي‌رود. همچنين اين افراد در اندام‌هاي تحتاني چون پا احساس سوزش دارند.

اصلاح الگوي زندگي،موثرترين درمان :درصد زيادي از مبتلايان به ديسك كمر احتياجي به عمل جراحي ندارند و با تغيير الگوي زندگي و انجام تمرينات ورزشي و به كارگيري دستگاه‌ها و وسايل كمكي و روش‌هاي موجود در حيطه تخصصي طب فيزيكي بهبود مي‌يابند.درد كمر، گردن و زانو از شايع‌ترين مشكلات عصبي ـ عضلاني در كشور است، از يك كودك دچار فلج مغزي تا افراد مسني كه دچار ناراحتي‌هاي عصبي ـ عضلاني مي‌شوند، همگي در رديف دريافت‌كنندگان خدمات طب فيزيكي و توانبخشي قرار مي‌گيرند. آموزش‌هاي شغلي و جلوگيري از نشستن مداوم و طولاني و تقويت عضلات كمر از طريق انجام ورزش‌هاي خاص به از بين رفتن دردهاي ناشي از ديسك و ترميم آن بسيار كمك مي‌كند.بر اين اساس مصرف گوشت گاو و لبنيات تهيه‌شده از شير گاو و سايرمواد غذايي كه طبع سرد دارد، مثل بادمجان و گوجه‌فرنگي به مبتلايان به ديسك كمر توصيه نمي‌شود، چرا كه اين دسته از خوراكي​ها باعث تحريك درد مي‌شود.

به جراحي فكر نكنيد:درمان ضايعات ديسك با كمك ليزر به عنوان روشي درماني در حوزه طب فيزيكي مطرح است، اما جراحي در حيطه تخصص طب فيزيكي و توانبخشي قرار نمي‌گيرد.به بيان ديگر درصد زيادي از موارد ابتلا به ديسك نيازمند به‌كارگيري جراحي نيست و با انجام اعمال تقويتي، دستگاه‌هاي كمكي و روش‌هاي موجود در حيطه تخصصي طب فيزيكي بهبود پيدا مي‌كند. البته تشخيص صحيح ضايعات ديسك بسيار حائز اهميت است، چراكه متاسفانه به علت شباهت علامت‌هاي ضايعات ديسك با ديگر دردها، شاهد تشخيص‌هاي اشتباه در اين خصوص هستيم.در بسياري موارد شاهد آن هستيم كه اصلاح نوع نشستن، خوابيدن، برداشتن اجسام از روي زمين، جلوگيري از خم‌‌شدن و انجام ورزش‌هاي تقويت‌كننده عضلات پشت و كمر، همچنين ورزش‌هاي مختلف آب‌درماني در كنار انجام فيزيوتراپي و الكتروتراپي در درمان ديسك، جلوگيري از پيشرفت و كنترل درد‌هاي شديد آن بسيار موثر است، اما اگر بيماري به دليل تشخيص ديرهنگام در مراحل بسيار پيشرفته باشد، درمان جراحي توصيه مي‌شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.