رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال جاری بیش از 40 تن بذر مینی تیوبر سیب زمینی در این استان تولید شد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد

ابوالفضل یاوری افزود: در سال جاری در خراسان شمالی سه رقم مینی تیوبر شامل ارقام آگریا، فونتانه و میلوا کشت شد که از این ریزغده های کشت شده در مجموع 43 تن بذر مینی تیوبر سیب زمینی برداشت شد.

وی با بیان اینکه مینی تیوبرها ریز غده های حاصل از کشت بافت سیب زمینی در آزمایشگاه های کاملا ایزوله و عاری از هرگونه آلودگی هستند که پس از کاشت نیز غده های تولیدی( بذر سیب زمینی) عاری از آلودگی خواهند بود، اظهار داشت: مینی تیوبر گام میانی در تولید بذر سیب زمینی بین آزمایشگاه ریزازدیادی(کشت بافت در محیط آزمایشگاهی) و مزرعه تولید نسل است.

به گفته یاوری مینی تیوبر روشی برای تکثیر بذر و ریزغده سیب‌زمینی محسوب می شود که تنها در هفت استان کشور از جمله خراسان شمالی اجرا می شود.

وی اظهار داشت: در سال جاری و پس از کشت مینی تیوبر در سطح مزرعه ای یک هکتاری در استان 15 تن بذر سوپرالیت مینی تیوبر و 28 تن نیز بذر الیت برداشت شد.

یاوری اضافه کرد: از 28 تن بذر الیت تولیدی در استان، 10 تن آن در سال زراعی جدید در سطح سه هکتار مزرعه برای تولید بذر سیب زمینی کلاس A کشت می شود و 18 تن نیز برای کاشت معمولی در اختیار کشاورزان این استان قرار می گیرد./س

برچسب ها: بذر ، سیب ، زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.