اين نخستين باري است كه دادگاه دو تن از رهبران بالارده كودتاي نظامي سال 1980 تركيه بصورت تله كنفرانس و غير حضوري برگزار شده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تودي زمان، دو تن از رهبران كودتاگران كودتاي خونين 12 سپتامبر سال 1980، روز گذشته، براي نخستين بار از راه دور در جلسه محاكمه خود در آنكارا شركت نمودند. علت عدم حضور آنان كهولت سن و بيماري اعلام شده بود.  
"كنعان اورن"، ‍‍‍ژنرال پيشين ارتش تركيه كه رهبري كودتاي سال 1980 تركيه را برعهده داشت و از سال 1982 تا 1989 عهده دار مقام رياست جمهوري در آن كشور بود به همراه "تحسين شاهين كايا" فرمانده پيشين نيروي هوايي تركيه در آن دوره، روز گذشته بصورت تلفني در حضور دادگاه عالي جنايي تركيه با شركت 12 قاضي و 9 مستمع به دفاع از خود پرداختند.  
اورن و شاهين كايا پيش تر مدارك پزشكي خود مبيني بر بيماري شان را از طريق وكلايش به دادگاه آنكارا ارسال نموده بودند. گزارشات از حال وخيم آن دو خبر مي داد بطوري كه حاضر به شركت حضوري در دادگاه نشدند.  
در پي دستور دادگاه به شوراي پزشكي قانوني تركيه براي رسيدگي به اين گزارشات و تاييد صحت آنها، دادستان بررسي كننده پرونده كودتاگران دستور به شركت اين رهبران كودتاگران را بصورت تلفني و با پخش تصاوير آنان بصورت زنده صادر نمود.  
گزارش ها حاكي از آن است كه تجهيزات فني لازم براي برگزاري دادگاه در سطح خوبي قرار داشته اند. همچنين امكان مشاهده تصاوير متهمان و قضات نيز بطور دو طرفه وجود داشته است. اورن، در بستر بيماري در مركز درماني – نظامي "گولهان" در آنكارا به دفاع از خود پرداخت. شاهين كايا نيز از بيمارستان "گاتا" در تركيه در دادگاه شركت نمود.  
"سليمان اينجه" رئيس دادگاه از متهمان خواست تا خود را معرفي كنند و شرح حالي از زندگي شان ارائه دهند. در پي اين پرسش اورن و شاهين كايا  به شرح زندگي خود و دوره دانش آموختگي شان در دانشكده افسري تركيه، حقوق ماهيانه و ساير موارد پرداختند. در گزارش ها آمده بود كه اورن و شاهين كايا بدليل حال نامساعد جسماني به دشواري پرسش هاي قاضي دادگاه را متوجه مي شدند.  
در اين دادگاه وكلاي متهمين نيز به همراه پرستاران بيمارستان حضور داشتند و تصوير آنان در كنار ژنرال ها پخش مي شد.  
پس از معرفي متهمين و ارائه شرح حالي از زندگي آنان، صورت جلسه 82 صفحه اي اتهامات آنان از سوي قاضي دادگاه قرائت شد. پس از قرائت 9 صفحه از اتهامات، دادگاه دستور تنفس كوتاهي را صادر كرد.  
پيش از آغاز مجدد دادگاه، وكلا از قاضي درخواست بررسي سيستم ويدئويي دادگاه را كردند و مدعي شدند كه سيستم ضعيف است با اين حال دادگاه نظر آنان را رد كرد. آنان همچنين از دادگاه خواستند تا تصاوير متهمين در بيرون از دادگاه براي عموم به نمايش در آورده شود، دادگاه اين خواسته آنان را نيز غير قانوني دانست.  
در زمان برگزاري دادگاه، بيرون از جلسه دادگاه تظاهرات گروه عظيمي از خانواده هاي قربانيان كودتاي سال 1980 برگزار شده بود. تظاهركنندگان آن كودتا را محكوم كردند و خواهان اشد مجازات عاملان آن شدند. با اين حال وكلاي دو متهم باز هم از سيستم ارتباطي دادگاه گلايه داشتند. در اين مورد اما "عمر كاويلي" وكيل با سابقه ترك معتقد است كه "دو متهم با بهترين شيوه ممكن مورد محاكمه قرار گرفتند و در تخت بيمارستان براحتي از خود دفاع مي كردند. آنان هرگز ذره اي از دردي را كه زجر كشيدگان كودتا متحمل شده اند را احساس نكردند".  
ادامه دادگاه امروز برگزار خواهد شد وقضات راي نهايي را صادر خواهد كرد.  
كودتاي 12 سپتامبر 1980 تركيه، خونبارترين كودتا در تاريخ آن كشور بوده است. مجموع افراد زنداني شده در اثر آن كودتا 650 هزار نفر بوده اند و ميزان پرونده هاي گردآوري شده از سوي پليس نيز به رقمي در حدود يك ميليون و هفتصد هزار پرونده رسيده بود. در اين ميان طبق گزارشات 517 نفر محكوم به اعدام شدند كه از آن ميان حكم اعدام براي 50 تن از آنان اجرا شد و 299 نفر نيز در اثر شرايط غير بهداشتي بازداشتگاهها و شكنجه هاي پليس تركيه جان باخته بودند. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار