نماينده سازمان بهداشت جهاني با حضور در استان آذربايجان شرقي وانجام مميزي طرحWSPطرح آبرساني به تبريز ، به طرح ديدگاه هاي مختلف اقدام و نهايتاً نحوه ارائه خدمات آبرساني را بسيار خوب ارزيابي نمود.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، به نقل از روابط عمومي آب منطقه اي آذربايجان شرقي، دكتر اليور اشمول پس از بررسي مدارك و مستندات مربوطه و ارزيابي اقدامات و بازديد صحرايي از بخش هاي مختلف طرح WSP ، بر موفقيت چشمگير عملكرد كميته فني و اجرايي اين طرح تأكيد و در خصوص موفق بودن اين طرح در منطقه خاورميانه اظهار اميدواري كرد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي استان نيز در بيان اهميت طرح آبرساني به تبريز و شهرها وروستاهاي استانهاي آذربايجان و غربي اشاره نمود كه شامل آبگير ، تصفيه خانه ، خط انتقال ، ايستگاه هاي پمپاژ ، خط لوله و مخازن ذخيره آب است.

هاشمي افزود: طرح آبرساني تبريز از به عنوان بزرگترين طرح آبرساني ايران و خاورميانه، در تامين نيازهاي شرب و بهداشت و صنعتي جمعيتي معادل ۲.۶ ميليون نفر ايفاي نقش مي نمايد. آب مورد نياز اين طرح به ميزان ۵/۵ مترمكعب در ثانيه از محل سد بوكان در استان آذربايجانغربي و با وسعت حوضه آبريز بيش از يك ميليون هكتار تامين گرديده و بعد از آبگيري در محل بند نوروزلو به تصفيه خانه مجهز و مركب از فرآيندهاي فيزيكي و ميكروبي هدايت مي گردد. آب پس از خروج از تصفيه خانه با طي مسافتي حدود ۱۶۵ كيلومتر به نقطه مصرف نهايي (شهر تبريز) مي رسد ليكن در اين مسير تعداد ۵ شهر ديگر، ۱۹ روستا، ۸ شهرك و واحد صنعتي بزرگ از اين آب برخوردار مي گردند.

مدير دفتر محيط زيست و كيفيت منابع آب شركت و مدير كميته فني طرح پايلوت WSP طرح آبرساني به تبريز در جلسه مميزي اين طرح با تشريح اهداف برنامه و اقدامات مربوطه در شهر تبريز، اطمينان از امنيت كيفي آب از طريق ارزيابي ريسك آلودگي را از اهداف اصلي طرح خواند وافزود: انتخاب تبريز براي اجراي اين طرح به واسطه وجود ظرفيت هاي مديريتي، تخصصي و فني در اين استان بوده است.

فريدون آرمانفر ، با اشاره به تغيير رويكرد سازمان بهداشت جهاني در خصوص پيشگيري از آلودگي آب شرب به جاي كنترل محصول نهايي، گفت : در رويكرد گذشته در صورت احراز آلوده بودن آب امكان اجراي اقدامات مداخله اي براي ممانعت از انتشار آلودگي در شهر تقريبا" غير ممكن بود ولي در رويكرد جديد با ارزيابي خطرات و ريسك هاي مرتبط، قبل از وقوع آلودگي،اقدامات پيشگيرانه به طور شايسته صورت مي گيرد.

وي با تاكيد بر قدمت نه چندان طولاني WSP در جهان، به اجراي موفق اين طرح در بيش از ۵۰ كشور دنيا و گنجاندن مولفه هاي WSP در قوانين ملي چند كشور نظير ايسلند، نيوزيلند و سوئيس اشاره نمود.

آرمانفر حمايتهاي همه جانبه از اقدامات و برنامه هاي كميته فني WSP را به عنوان كليد پيشبرد اهداف اين طرح برشمرد و بر تشكيل كارگروه هاي اجرايي WSP در هر يك از دستگاههاي اجرايي ذيربط استان و تسريع در انجام مداخلات تاكيد نمود.

وي در تشريح اقدامات كميته فني گزارش داد: اعضاي اين كميته متشكل از نمايندگان و متخصصين شركت آب منطقه اي، شركت آب و فاضلاب شهري و روستايي، اداره كل محيط زيست استان، مركز بهداشت استان و جهاد كشاورزي استان هستند.

اقدامات كميته در ۷ گام و در قالب تشكيل كارگاههاي فراگيري متدولوژي و برگزاري نشست هاي منظم و مستمر براي توصيف سيستم آبرساني تبريز، انجام ارزيابي و اولويت بندي ريسك خطرات سيستم و تدوين اولويتهاي مداخله اي و انعكاس اين مداخلات به صورت مدون براي اجرا به دستگاههاي اجرايي ذيربط بوده است.

در نهايت نظارت راهبردي بر عملكرد دستگاههاي اجرايي در برنامه ريزي و اجراي مداخلات انجام و اعتبار سنجي و راست آزمايي آنها صورت خواهد گرفت./س

 

برچسب ها: نماینده ، ممیزی ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.