در راستای آشنا نمودن جامعه دانشگاهیان و حوزویان با افتخارات و میراث گذشته این مرز و بوم، نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان در اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، معاون عمرانی استانداری اصفهان دردومین جلسه بررسی ابعاد مختلف برگزاری نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان خاستگاه عمده فلسفه در ایران و جهان تشیع به شمار می رود، اذعان داشت: ترسیم جایگاه و موقعیت مکتب فلسفی اصفهان و نقش آن در شکل گیری تمدن اسلامی حائز اهمیت است.

مهدی جمالی نژاد یادآور شد: با ورود صفویه به اصفهان و پایتخت شدن آن، «مکتب فلسفی اصفهان» رسماً آغاز به کار کرد و حضور حکیمان و فیلسوفانی مانند ابوعلی سینا و ابن مسکویه و رفت و آمد بزرگانی همچون خیام و سهروردی به اصفهان مؤید این موضوع است که این شهر از قرن پنجم هجری پایگاه بزرگ حکمت و علوم عقلی به شمار می رفته است.

وی با اشاره به شکل گیری مکتب فلسفی اصفهان با همت حکیمان شیعی و به پشتوانه حکومت صفی اظهار داشت: بسط تفکر عمیق شیعی در حوزه ی مسائل عقلی در جامعه امروز و احیای کتب ارزشمند حکمای اصفهان در حوزه های فلسفه، کلام، عرفان و سایر علوم عقلی از اهدافی است که برگزار کنندگان این همایش دنبال می کنند.

معاون عمرانی استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه مکتب فلسفی اصفهان دارای ویژگی هایی همچون تالیفی بودن، خلاقیت و عدم التقاط و رویارویی با فقیهان و صوفیان می باشد، اذعان داشت: باید این اوصاف اساسی و جامعیت حکمای حوزه اصفهان در علوم مختلف عقلی و نقلی که موجب اشتهار آن به مکتب فقهی-فلسفی اصفهان شد را در این همایش لحاظ کنیم.

مهدی جمالی نژاد بیان داشت: نشاط فکری، گفت و گوهای علمی و رونق بسزای حوزه های درسی اصفهان در عصر صفویه از مهمترین امتیازات این حوزه از سایر حوزه های علمی شیعی پیش از آن می باشد.

گفتنی است: نخستین همایش بین المللی مکتب فلسفی اصفهان 12 و 13 اسفند ماه 91 در دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.