همزمان با سالروز سي وهشتمين سال تبديل منزل ابوالحسن صبا به موزه، مديرعامل انجمن موسيقي ايران طي بازديد ازاين موزه حمايت بيشتر خودرا از موزه اعلام و يك نسخه از آرشيو اين انجمن رابه موزه صبا اهدا كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن موسيقي ايران؛ در اين ديدار كه روز گذشته همزمان با سي و هشتمين سال تبديل منزل اين استاد برجسته موسيقي به موزه صورت گرفت علي ترابي، مديرعامل انجمن موسيقي ايران ضمن اطلاع از روند فعاليتهاي اين موزه، حمايت  بيشتر انجمن موسيقي ايران را از موزه صبا اعلام كرد.



ترابي طي مذاكره با حميدرضا شبابي مدير موزه صبا عنوان كرد: انجمن موسيقي ايران در يك سري برنامه هاي مرتبط با اين موزه همكاري لازم را خواهد داشت.



وي ادامه داد: يكي از اهداف ما حمايت از موزه صباست به گونه اي كه قصد داريم در برگزاري برخي برنامه ها، فعاليتها و حتي موارد مربوط به موزه مشاركت داشته باشيم.
شبابي، رئيس موزه صبا نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از روند فعاليتهاي موزه گفت: هم اكنون ميزان استقبال موزه صبا نسبت به گذشته افزايش چشمگيري يافته و ما هر روز ميزبان علاقمندان بسياري هستيم. همچنين بخش نرم افزاري موزه نيز تكميل شده و مخاطبان مي توانند در آينده با استفاده از سايت موزه اطلاعات لازم را دريافت كنند.



وي افزود: موزه بعد از گذشت 3 سال از مرمتش به دليل قديمي بودن ساختمان و داشتن رطوبت بالا دوباره نياز به مرمت دارد. همچنين به دليل بازديدكنندگان خارجي و داخلي حضور يك راهنما در موزه الزامي است كه اميدواريم به زودي بتوانيم اين امكانات را مهيا كنيم.
رئيس موزه صبا اظهار داشت: در اين سالها يكسري از سازهاي استاد صبا توسط حميد قنبري مهر بازسازي و در ويترين ها جاي گرفته اند از سويي ديگر برخي عكس ها و امضاهاي ايشان كه نزد شاگردان و يا اهالي هنر بوده به موزه اهدا شده و در كنار ديگر آثار قرار گرفته است.
شبابي در ادامه گفت: تلاش ما بر اين است كه بتوانيم مجموعه آثار صبا را در موزه تكميل كنيم كه اين خود نيازمند همراهي مراكز و انتشارات مختلف موسيقايي است چرا كه بسياري آثار صوتي و مكتوب استاد توسط ناشرين مختلف در بازار منتشر شده است و اين درحالي است كه بسياري از بازديدكنندگان موزه با حضورشان در اين مكان خواهان آثار اين هنرمند هستند.



وي افزود: از آنجايي كه بخشي از موزه صبا به مجموعه عروسكهاي همسر استاد كه متعلق به قوميت هاي مختلف ايران است، اختصاص دارد تلاش داريم كتابي كه معرف مردم شناسي باشد را در راستاي اهدافمان جمع آوري كنيم.



وي در پايان صحبت هاي خود با اشاره به برنامه هاي موزه اظهار داشت: موزه صبا همچنين در نظر دارد برنامه هايي را با حضور شاگردان استاد صبا در قالب نمايشگاه ساز و عكس برگزار كند كه اميدواريم در آينده نزديك اين برنامه ها عملي شوند.
در اين ديدار ترابي مديرعامل انجمن موسيقي ايران نيز ضمن مثبت ارزيابي كردن اقدامات موزه صبا، يك نسخه از آرشيو انجمن موسيقي كه شامل آثار صوتي منتشر شده  از سال 68 تا به امروز است به موزه صبا اهدا كرد وي همچنين آمادگي انجمن موسيقي را براي بهبود روند برنامه هاي موزه اعلام كرد.




ترابي در پايان اين ديدار خواستار نصب تابلوي ورودي موزه با طراحي ويژه و نيز چاپ بروشور دو زبانه شد.
بنابراين گزارش، موزه صبا كه هم اكنون در خيابان ظهيرالاسلام واقع شده منزل استاد ابوالحسن صبا بود كه بنا به وصيت آن هنرمند به اداره ارشاد براي تبديل به موزه واگذار شد .بعد از فوت صبا اين مكان به موزه بدل شد و در تاريخ  29 آبان 1353 به صورت رسمي و به دست علي اكبر شهنازي  به موزه موسيقي تبديل گرديد.




اين موزه سالها به كار خود ادامه داد تا اينكه براي يك دوره مرمت و بازسازي تعطيل و دوباره در 14 مردادماه 1388 با قرار گرفتن تمام سازها و وسايل شخصي استاد صبا بازگشايي شد.
گفتني است؛ موزه صبا هم اكنون شامل دو بخش سازها، لوازم شخصی و آثار استاد صبا و مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است./ص
برچسب ها: موزه ، صبا ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.