سرپرست بخشداری لاریجان از تدارک گسترده مردم روستای نوا "در این بخش کوهستانی برای برگزاری مراسم سنتی و مذهبی نخل گردانی که نمادی از ارادت به امام حسین (ع ) است، در این روستا خبر داد.

 

نصیری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : مراسم نخل گردانی در روستای نوا لاریجان با شکوه ترین مراسم آئینی مردم خطه مازندران بوده که همه ساله با شکوه خاصی با حضور اقشار زیادی از مردم آمل وکشور در ماه محرم و در آستانه تاسوعا وعاشورای حسینی در روستای نوا لاریجان برگزار می شود.

وی افزود: پیش بینی می شود در مراسم امسال در پی تعطیلات چند روزه تاسوعا وعاشورا با حضور اهالی روستای نوا و مسافرانی از برخی مناطق کشور پرشکوه تر از سالهای گذشته برگزار شود.

برخی مردم در یکی دو روز قبل از ماه محرم در استقبال از این ماه در خانه خود مراسم روضه خوانی برپا می کنند و اطعام می دهند.

از روز اول تا هفتم محرم مردم به عزاداری می پردازند و سعی می کنند در این روزها کلیه نذورات خود را ادا کنند و برای مراسم نخل گردانی آماده شوند.

در شامگاه عاشورا که شام غریبان است، نخل را دور محل می گردانند و همه مردم پابرهنه و شمع به دست همراه نخل به امامزاده محل می روند و تا صبح به سینه زنی و عزاداری می پردازند./س


برچسب ها: آملیها ، نخل ، گردانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.