مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت 10 آئین سنتی و قدیمی عزاداری در این استان خبر داد.

 

احمد برآبادی در گفتگو باخبرنگارباشگاه خبرنگاران بیرجند؛ اظهارداشت: تاکنون 10 آئین عزاداری سنتی و بومی در این استان ثبت شده که از این تعداد سه اثر در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: همچنین چهار آئین عزدارای در این استان نیز در دست پیگیری برای ثبت در فهرست آثار معنوی ملی است.

وی با اشاره به اینکه آئین های عزدارای در خراسان جنوبی متعدد و مختلف است، عنوان کرد: آئین های عزاداری سنتی و قدیمی باید حفظ و تقویت شود.

برآبادی با اشاره به اینکه این آئین ها هیچ مغایرتی با آئین های شرعی اسلام ندارند، افزود: اما این در حالی است که باید آسیب های این آئین ها شناسایی و رفع شود.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی هیچ آئین عزدارای که منافاتی با مذهب داشته باشد اجرا نمی شود، اظهارداشت: آئین های عزاداری سنتی نباید به فراموشی سپرده شوند بلکه باید تقویت و نهادینه شوند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ثبت آئین های مذهبی در فهرست آثار معنوی ملی راهکاری برای حفظ و ثبات این آئین ها است، یادآور شد: در این راستا مزایای استفاده و شیوه های عزدارای استان شناسایی و برای همیشه به ثبت می رسد./س

برچسب ها: آئین ، سنتی ، عزاداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.