گریه در زندگی و رشد افراد عملکردهای متفاوتی دارد و در همراهی با موقعیت‌های گوناگون اجتماعی و شرایط احساسی متغیر و گاه متضاد به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ از لحاظ پزشکی گریستن نشانه‌ای از رنج جسمانی و استرس محسوب می‌شود و به عبارت دیگر علامتی از تشویش فیزیولوژیک و فشار روحی است‌.

يکي از مهمترين فعل و انعالات زيستي و فيزيو لوژيکي که به واسطه آئين هاي اين ايام در انسان افزايش مي يابد گريستن و اشک ريختن است. مطالعات مختلف نشان مي دهد که گريستن در سلامتي بدن نقش کليدي داشته و محققان گريه کردن را به عنوان يکي از شيوه هاي درماني به افرادي که به افسردگي دچارند توصيه مي کنند.

از لحاظ فیزیولوژیک ترشح اشک‌ها تحت کنترل دستگاه پاراسمپاتیک است و وظیفه محافظت از چشمان در برابر آلودگی‌ها و عفونت‌ها به‌عهده اشک‌هاست‌. ترکیب بیولوژیک اشک شامل پروتئین‌ها‌، آنزیم‌ها‌، چربی‌ها و متابولیت‌ها (‌فراورده‌های نهایی ناشی از سوخت و ساز‌) و الکترولیت‌هاست‌.

 گریه در عین حال که با تسهیل بهبودی فرد نقشی تعادل آفرین ایفا می‌کند، حالت برانگیختگی اجتنابی بالایی به‌وجود می‌آورد که موجب انگیزش رفتارهایی می‌شود که به گریستن خاتمه می‌دهند.

فوايد مثبت گريه:

- گریه عملی طبیعی، سالم و شفابخش است.

- گریه در كاهش و جلوگیری از بیماری های مرتبط با استرس مؤثر می باشد.

- خنده و گریه دو ابزار كارآمد در كاهش استرس و رهایی ازاحساسات منفی می باشند.

- هنگامی كه گریه سركوب می شود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز می كنند.

- اشك های احساسی سطح منگنز بدن را كاهش می دهند. این ماده معدنی بر روی خلق و خو تأثیر مستقیم می گذارد. غلظت منگنز اشك احساسی 30 برابر بیشتر از منگنز موجود در خون است.

- تركیباتی كه حین استرس در بدن تجمع می یابد، با اشك خارج می گردند. همین امر باعث كاهش استرس می گردد. این مواد شامل آندورفین(در كنترل درد مؤثر است)، پرولاكتین(در تنظیم تولید شیر نقش دارد)، و آدرنوكورتیكوتروپین(یك نشانگر مهم استرس است)، می باشند. سركوب گریه و اشك باعث افزایش استرس می گردد.



برچسب ها: گریه ، عزاداری ، استرس ، اشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار