توصيه هاي بهداشتي در ايام محرم ؛

شرايط بهداشتي در زمان ذبح و قربانی احشام رعايت شود

ذبح و قربانی احشام در جلوی عزاداران و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد، به نحوی که خونابه پخش نشود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کار‌شناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصيه كرد: افراد به منظور نگهداری مواد غذایی، از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر دو ساعت) بپرهیزنند و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت باید مواد غذایی پخته شده در دمای زیر ۴ درجه و یا بالای ۶۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

علی اکبر کمالی با تاکید بر اینکه از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در یخچال و یا سردخانه خودداری شود، گفت: همچنین در صورت توزیع سبزی و سالاد، سالم‌سازی آن‌ها الزامی است.

وی تاکید کرد: ضمن نصب تابلوهای ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری‌ها، از استعمال مواد دخانی در محل‌های مسقف جلوگیری شود.

این کار‌شناس صنایع غذایی تاکید کرد: آب آشامیدنی باید مورد تایید باشد ترجیحاً از شبکه‌های عمومی استفاده شود.

وي عنوان كرد: مسئولان توجه داشته باشند نسبت به جمع آوری وسایل و تجهیزات مشترک از جمله چادرنماز، حوله و غیره به منظور پیشگیری از بیماریهای پوستی واگیر اقدام شود.

كمالي با تاكيد بر شستشو و گندزدایی مستمر ظروف چند بار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی به کار می رود، افزود: ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی اقدام شود.

اين كارشناس با اشاره به اينكه زباله‌های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود ادامه داد: توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد، از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود.

وي خاطرنشان كرد: ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته‌های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد، به نحوی که خونابه پخش نشود.

اين كارشناس دانشگاه علوم پزشكي يزد در پايان توصيه كرد: کلیه افرادی که قصد توزیع نذورات را دارند باید با هماهنگی مسئولین و هیئت‌های امنای مساجد و تکایا نسبت به دریافت مجوز بهداشتی اقدام کنند./ع2

برچسب ها: بهداشت ، احشام ، ذبح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار