25 اختراع برتر سال‌های اخیر به انتخاب پاپ‌ساینس: از سیستم ترمز ای.بی.اس گرفته تا تونل مانش، گوگل مپس، ایکس‌باکس لایو و نام‌هایی که هرگز نشنیده‌ایم؛ اما آغازگر تحولات بزرگی بودند به چشم می‌خورد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ اولين اختراع برتر 25 سال گذشته متعلق به صنعت هوافضا است و هواپيماي جنگي B-2 نام دارد. طراحي متفاوت اين بمب‌افكن و پوشش كامپوزيتي بدنه آن باعث مي‌شود بدون اينكه توسط رادار رديابي شود، بتواند در منطقه جنگي پرواز كند. حداكثر برد اين بمب افكن 6هزار مايل دريايي (بيش از 11هزار كيلومتر) است و مي‌تواند محموله‌‌اي با وزن تقريبي 20 تن را حمل كند.

 
شايد انتخاب كيورياسيتي به عنوان يكي از برترين اختراعات سال‌هاي اخير كمي عجيب به نظر برسد؛ اما مطمئن باشيد ارزشش را دارد. اين كاوشگر 5 برابر نمونه‌هاي پيشين وزن داشته و از ژنراتوري استفاده مي‌كند كه مي‌تواند نيروي مورد نياز براي آن را تا 700 روز زميني تأمين كند. علاوه بر اين كيورياسيتي آزمايشگاه بسيارمجهزتري است و مي‌تواند نمونه‌هاي بيشتري را با خود حمل كند.
 

 
اين برج كه با ارتفاع 828 متر در دبي ساخته شده، بلندترين برج جهان است. براي طراحي و ساخت چنين ساختماني نمي‌شود از روش‌هاي مرسوم ساخت آسمان‌خراش‌ها استفاده كرد. به همين دليل اين برج روي يك طرح سه‌پايه بنا شده كه مي‌تواند ساختار 6 ضلعي مركزي آنرا حفظ كند.

 
ساخت اين دوربين ثابت فوق‌العاده كه به كمك پردازنده قدرتمند D-SLR مي‌تواند 30 فريم در ثانيه را كه هر يك وضوحي معادل 21 مگاپيكسل دارند، به فرمت ويدئو تبديل كند، يك اتفاق بزرگ براي عكاسان است. طي سه سال گذشته فيلمبرداري فيلم‌هاي متعدد مستند و سينمايي توسط اين دوربين ثابت انجام شده است.
 

 
در اين سال تلاش 14 ساله گروه عظيمي از دانشمندان به ثمر نشست و فيزيكدانان بالاخره موفق شدند وجود بوزون هيگز را (كه مي‌تواند چگونگي شكل‌گيري جهان را به ما نشان دهد) در دو مرحله مورد آزمايش قرار دهند. نقص فني اين تونل 26 كيلومتري به وزن 35 تن تنها چندين روز بعد باعث شد تحقيقات براي 14 ماه متوقف شود.
 
 

حدود 5 سال پيش زماني كه اپل براي اولين‌بار آي‌فون را رونمايي كرد، گوشي همراهي كه مي‌توانست اينترنت را در جيب فرد بگذارد، چندان جالب‌توجه به نظر نمي‌آمد. اما شيوه ساده استفاده از آن و تجربه خوب كاربران در كنار معرفي فروشگاه نرم‌افزارهاي كاربردي باعث شد محبوبيت بسياري را كسب كند و باعث شود سيستم‌هاي عامل موبايل آينده نيز از آن پيروي كنند.

 
گوگل مپس را بايد يكي از ايده‌هاي خوب سال‌هاي اخير دانست كه در ابتدا با صرف هزينه زيادي توسط آزمايشگاه گوگل تهيه شد و پس از آن در سال 2008 با ارائه گوگل مپ‌ميكر به كاربران اجازه داد در خلق آن همراهي كنند. اين نقشه كه قطعه‌قطعه باز مي‌شود در زمان و پهناي باند كاربران صرفه‌جويي زيادي خواهد كرد و به سادگي قابل استفاده است.
 

 
هشت سال پيش دكتر جاناتان راتبرگ موفق شد در تعيين توالي ژنتيكي انسان يك قدم بزرگ بردارد و سيستمي را ابداع كند كه طي يك ماه و با هزينه‌اي حدود 300هزار دلار مي‌تواند توالي ژنوم هر انسان را تعيين كند. او از تراشه‌اي استفاده كرد كه مي‌توانست صدهاهزار قطعه دي.ان.اي را در خود جاي دهد، اين در حالي است كه روش پيشين تنها براي 384 قطعه به شكل همزمان جا داشت.
 
 
 
هدف شركت‌كنندگان در ايكس پرايز تنها اين نيست كه بتوانند حداقل‌هاي مورد نظر اين مسابقه مانند دوبار سفر به ارتفاع 100 كيلومتري زمين همراه با دو مسافر در طي دو هفته متوالي را برآورده كنند، بلكه مي‌خواهند به دنيا نشان دهند كه ابزارهايي به جز شاتل‌ها براي رسيدن به مدار زمين وجود دارد. كشتي فضايي 1 اولين فضاپيماي خصوصي بود كه موفق شد تا ارتفاع 112 كيلومتري زمين بالا رفته و پس از آن به زمين برگردد.
 

 
تنها يك دهه پيش وجود بازي‌هاي آنلاین ايده عجيبي بود؛ اما پس از اينكه مايكروسافت ايكس‌باكس لايو را به عنوان بخشي افزودني به كنسول بازي خود معرفي كرد، تنها طي 9 سال گذشته براي بسياري از ما مانند اتصال بي‌سيم به اينترنت به جزئي روزمره از زندگي تبديل شده است.

 
پيش از سال 2003 هيچ امكاني براي اتصال بي‌سيم به اينترنت وجود نداشت. اولين‌بار در اين سال 802.11g معرفي شد كه مي‌توانست فضايي 15 فوتي /5 متر را در اطراف خود را با حداكثر سرعت 54 مگابايت در ثانيه پوشش دهد. پس از آن دستگاه‌هاي قدرتمندتري ابداع شدند كه مي‌توانستند از يك نقطه اتصال مورد نياز يك خانه يا دفتر كوچك را تأمين كنند.
 

اين دستگاه ضبط ديجيتال ويدئو براي اولين‌بار به دوستداران سريال‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني اجازه داد، برنامه مورد علاقه خود را در هر زمان كه مي‌خواهند ببينند و تبليغات ميان برنامه را به سادگي ناديده بگيرند. در سال‌هاي بعد كه تهيه‌كنندگان برنامه‌هاي ماهواره‌اي و تلويزيون‌هاي كابلي بيشتر شدند، اين امكان براي خريداران فراهم شد كه از دستگاه‌هايي با دو تيونر استفاده كرده و همزمان با تماشاي يك برنامه، برنامه ديگري را ضبط كنند.
 

 
 
توانايي القاي سلول‌هاي بنيادي و تبديل آنها به بسياري از انواع سلول‌ها و حتي بافت‌ها باعث شد تصوير ما از پيوند اعضا تغيير پيدا كند. يكي از اين تحقيقات موفق در سال 1999 انجام شد و طي آن محققان توانستند ‌از سلول‌هاي مغز استخوان به نوع خاصي از بافت پيوندي دست پيدا كنند. اين آزمايش نشان مي‌داد از يك نوع سلول، انواع سلول‌هاي گوناگون مي‌توانند مشتق شوند.
 
 

 
 
اصلا عجيب نيست اگر تا به حال نام Diamond Rio PMP300 به گوش شما نخورده باشد؛ اما با اثرات انقلابي آن بر دنياي موسيقي آشنا باشيد. اين ابزار قابل‌حمل ‌موسيقي اولين‌بار به دوستداران ترانه‌ها اجازه داد فايل‌هاي مورد نظر خود را با فرمت MP3 دانلود كنند يا از سي.دي روي آن بريزند.

 
خودروي هيبريدي پريوس طي 15 سالي كه از توليد آن توسط خودروساز ژاپني تويوتا مي گذرد، مي تواند جوايز سال هاي 1997/1376، 2003/1382 و 2009/1388 را از آن خود كند. مصرف اين خودرو زماني كه در سال 2004 وارد بازار آمريكا شد، تنها 4.32 ليتر در هر صد كيلومتر بود و مدل 2010 آن توانست اين عدد را به 3.95 ليتر در هر صد كيلومتر برساند.
 

 
 
 
 
از دست دادن هر دقيقه از زمان براي بيماري كه دچار حمله قلبي شده معادل از دست دادن 10درصد شانس ادامه زندگي است. همين موضوع كافيست تا نشان دهد ساخت يك دفيبريلاتور يا الكتروشوك قلبي قابل‌حمل چقدر مي‌تواند باارزش باشد. اولين‌بار اين دستگاه به ارزش 4000 دلار توليد شد و هنوز هم دارد توسط فيليپس وارد بازار مي‌شود.

 
 
 
 
 
 
سال‌هاست كه هاليوود ذهن انسان را با رؤياي ابزارهاي هاي‌تك و امكاناتي كه تنها در آينده وجود خواهند داشت، مشغول كرده است. يكي از آنها تلويزيون‌هاي فلتي بود كه مي‌‌تواند به ديوار متصل شود. اين تلويزيون اولين‌بار در سال 1997 توسط شركت فوجيتسو طراحي شد و 10 سانتيمتر قطر داشت.

 
 
 
 
 
يكي از بزرگترين قدم‌هايي كه انسان توانست در راه بهبود مبتلايان به اچ.آي.وي بردارد، توليد مهاركننده‌هاي پروتئاز بود. اين مهاركننده‌ها مي‌توانستند آنزيمي را مهار كنند كه براي تكثير سلولي و در واقع تكثير ويروس‌ها حياتي بود. اولين‌بار در سال 1996 اين داروها كه توسط آزمايشگاه مرك و ابوت معرفي شده بودند، به وسيله اف.دي.اي تأييد شدند و هنوز هم در كنار ديگر درمان‌ها براي بيماران مبتلا به ايدز و اچ.آي.وي تجويز مي‌شوند.

 
 
 
 
نيروي هوايي براي هدف‌گيري دقيق‌تر هدف‌ها و حفاظت از محل‌هاي مورد نظر خود به هواپيماهاي دقيق‌تري نياز داشت كه يكي آنها مي‌توانست هواپيماي بي‌سرنشين Teledyne Ryan Tier II باشد. اين هواپيماي جاسوسي كه به فناوري فروسرخ، رادار و امكان ثبت تصاوير ويدئويي مجهز بود، مي‌توانست در ارتفاع بالا پرواز كند و پس از 24 ساعت تجسس به پايگاه خود برگردد.
 

 
 
 
 
 
مي‌شود گفت پيش از اينكه مرورگر موزائيك‌ طراحي شود، گشت‌وگذار در وب به معناي امروزي آن اصلا وجود نداشت. اين مرورگر اولين‌بار موفق شد تصوير و نوشته‌ها را كه پيش از آن در صفحات جداگانه به نمايش در مي‌آمدند، در كنار يكديگر به نمايش بگذارد، با سيستم عامل ويندوز نيز يكپارچه شود و سهم بازار آنرا به 53درصد برساند.

 
 
 
 
 
 
 
اين تونل كه ساخت آن نزديك به 6 سال طول كشيد، در سال 1994 افتتاح شد تا فرانسه را به انگلستان متصل كند. بخش قابل‌توجهي از اين تونل 52 كيلومتري زير زمين ساخته شده است. اين تونل از دو تونل كه يكي براي حركت قطارهاي مسافربري و ديگري براي حمل بار ساخته شده، به علاوه يك تونل مياني كه براي تعميرات و نگهداري استفاده مي‌شود، ساخته شده است.

 
 
پيش از اينكه لامپ‌هاي ال.اي.دي معرفي شوند، لامپ‌هاي مهتابي كم‌مصرف‌ترين لامپ‌هاي توليد شده بودند؛ اما ابعاد آنها اجازه نمي‌داد در سرپيچ‌هاي معمولي قابل استفاده باشند. اولين‌بار در سال 1991 لامپ‌هاي مهتابي كوچك و متراكم 18 واتي و 5 سانتيمتري معرفي شدند كه مي‌توانستند نوري معادل لامپ‌هاي 75 واتي رشته‌اي توليد كنند.
 

 
 
 
 
 
 
سيستم ديجتالي كه اولين‌بار در بدنه نيكون F3 توسط مهندسان كداك تعبيه شد، يك پانل ديجيتال بود كه از يك حسگر رنگي يا سياه‌وسفيد 1.3 مگاپيكسلي تشكيل شده بود. در نتيجه تصويري كه گرفته مي‌شد، مستقيما در يك ديسك سخت كه به دوربين متصل شده بود، ذخيره مي‌شد و امكان پيش‌نمايش آن نيز وجود داشت.
 

 
 
 
 
اولين‌بار كارخانه دلكو در مورين، اوهايو كه يكي از زيرمجموعه‌هاي جنرال موتورز است، موفق شد سيستم ترمز ضدقفلي را طراحي كند كه از لحاظ هزينه‌هاي توليد قابل‌قبول بوده و بتواند در تمامي خودروها مورد استفاده قرار بگيرد. جنرال موتورز اولين خودروسازي بود كه سيستم ترمز ضدقفل V1 را در خودروهاي خود به كار گرفت. هنوز هم سيستم‌هاي ترمز ضدقفل امروزي كه به مراتب پيشرفته‌تر هستند، از اصول ابتدايي اين سيستم اي.بي.اس استفاده مي‌كنند.

 
 
 
 
 
 
وجود هندوانه‌هايي كه يك دست قرمز هستند و انگورهاي قرمز بي‌هسته بايد براي عده‌اي از افراد خبر خوشي باشد؛ اما جالب‌تر اينكه سال‌هاست از توليد چنين محصولاتي توسط «سان‌ورد اينترنشنال» مي‌گذرد. اين هندوانه‌ها حدود 50 سال پيش معرفي شده‌اند؛ اما اين شركت در حال حاضر به توليد نمونه‌هاي تازه‌اي دست زده كه ادعا مي‌كند كه از نظر طعم و بافت بهتر از هميشه هستند.
 

برچسب ها: اختراع ، اخیر ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
sardar Taymourshahi
۱۹:۳۷ ۰۴ آذر ۱۳۹۱
اطلاعات جالب و اختراعات شگفت انگيزي بودند و اقعا دست مخترعين درد نكند