موسيقي تعزيه با توجه به ويژگي هاي منحصر به فرد خود،‌ همچنان از بهترين و پر طرفدارترين انواع موسيقي هاي عاشورايي به شمار مي رود.


عليرضا شهاب (خواننده و موسيقي پاپ كشورمان) در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي  باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: در روند ملودي هاي موسيقي هاي عاشورايي،‌ اين نوع موسيقي برگرفته از نغمه ها، آواها و نواهايي است كه به تدريج از ملودي مويه ها، سوگواره‌ها در عصر آل بويه، گرفته شده است.


وي ادامه داد: در واقع  مويه‌ها و سوگواره‌ هاي عصر آل بويه، به عنوان منبع مناسبي براي توليد موسيقي‌هايي عاشورايي، به طور ويژه مورد استفاده قرار مي گيرد.

*تعزيه و بهره گيري از رديف هاي آوازي


شهاب با اشاره به اينكه تعزيه از رديف هاي آوازي گرفته شده، تصريح كرد: در چند سال اخير، شاهد رونق موسيقي تعزيه هستيم كه اين نوع موسيقي،‌برگرفته از رديف هاي آوازي است كه نمونه اين موسيقي ها را در تعزيه مردم يزد و طالقان مي بينيم.

*موسيقي  عاشورايي و بهره گيري از طبل





 وي با اشاره به بهره گيري از طبل در موسيقي هاي عاشورايي،  اظهار داشت:  در برخي اوقات و در بعضي مكان ها،‌ شاهد هستيم كه در موسيقي هاي عاشورايي از طبل، سنج و شيپور استفاده مي شود.
 وي همچنين ادامه داد: گاهي در تعزيه؛ موسيقي،  به نوعي دكوپاژ تبديل مي‌شود و از اين طريق بر مخاطب تاثير مي گذارند.


*تمرکز برموسیقی عاشورایی، پس از انقلاب اسلامی


این خواننده کشورمان با اشاره به تمرکز بیشتر بر موسیقی عاشورایی بعد از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: پس از انقلاب اسلامی، تمرکز بیشتری بر موسیقی های عاشواریی صورت گرفت.
وی با اشاره به دلایل این موضوع، تصریح کرد: کشف موسیقی های بومی با استفاده از تیم های موسیقی ایرانی و همچنین توجه به نحوه طراحی فضا در مسیر سازبندی ها، از جمله دلایل تمرکز بیشتر بر موسیقی های عاشورایی، پس از نقلاب اسلامی است.

*تعزیه، پرطرفدارترین موسیقی عاشواریی


شهاب با اشاره به پرمخاطب بودن موسیقی تعزیه، تصریح کرد: موسیقی تعزیه همچنان از بهترین و پرطرفدارترین انواع موسیقی‌های عاشورایی به شمار می رود.

*آواز خوانی شخصیت های مثبت در تعزیه

 
 وي گفت:در تعزیه، همیشه شخصیت های مثبت آواز می خوانند، در حالی که شخصیت های منفی حق آواز خواندن ندارند واین نکته به نوبه خود، از نکات قابل ملاحظه در مسیر شکل گیری تعزیه است.

*موسیقی مدرن عاشورایی
 
شهاب با اشاره به مدرن شدن موسیقی عاشورایی امروز تصریح کرد: در موسیقی مدرن عاشورایی امروز، شعرها تفاوت بسیاری پیدا کرده و از این رو، سیر به روز شده ای را در پیش گرفته است.

*انتقاد کلی شهاب از فضای موسیقی عاشورایی امروز

شهاب همچنین تصریح کرد: برخی از موسيقي‌هاي عاشورايي را که امروز می شنویم، احساس می کنیم، برخی از جوان هایی که شناختی از موسیقی عاشورایی ندارند، تنها، با قرار دادن کلام در کنار ملودی، اقدام به ساخت این نوع از موسیقی می کنند که این حرکت، به طور یقین تأثیرات منفی بسیاری را در پی خواهد داشت.
 
*لزوم همراه بودن موسیقی عاشورایی با کلام 



این خواننده کشورمان، تعیین کرد: موسیقی عاشورایی، به طور معمول با کلام همراه است و هدف ما زنده نگاه داشتن این نوع موسیقی، با کلام است.
 وی ادامه داد: البته کارهای با کیفیتی هم در این مسیر تولید می شود که شایسته تقدیر است و از جمله آنها می توان به آلبوم عاشورایی "خورشید" به خوانندگی امیر حسین مدرس اشاره کرد.

*تقدس، عنصر اصلی آثار عاشورایی

شهاب در رابطه با ضرورت برخورداری آثار عاشورایی از عنصر تقدس، گفت: در مسیر تولیدات آثار عاشورایی، متأسفانه گاهی اوقات اسیر قافیه و ردیف می شویم و فراموش می کنیم که اشعار باید از تقدس برخوردار باشد.


 وی در ادامه، اظهار داشت: جنس اثر تولید شده، ملودی آن و اشعاری که در مسیر تولید از آنها بهره می گیریم، حائز اهمیت بسیاری است و از این رو توجه به این نکته که تمامی عناصر و عوامل مربوط به موسیقی عاشورایی مورد نظر، باید در خور شأن و منزلت امام حسین(ع) باشد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

*آرزوی خواندن اثری عاشورایی

شهاب با اشاره به آرزوی قلبی خود برای خواندن و یا فعالیت در زمینه آهنگسازی اثری عاشورایی، تصریح کرد: امیدوارم که روزی خواندن یک اثر عاشورایی و یا آهنگسازی آن، قسمت من شود.
لازم به ذكر است؛ علیرضا شهاب از خوانندگان با تجربه عرصه موسیقی پاپ است و تاکنون آلبوم های "آبی عشق" و "حسرت پرواز" از وی منتشر شده است.
 گفتني است؛  علیرضا شهاب چندی پیش اثری را به مناسبت سالروز شهادت شهید تهرانی مقدم، آهنگسازی کرده بود که از شبکه های مختلف سیما پخش شد.  /ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار