براستي اگر رنج‏‌هایی که بر دل مطهر حضرت زینب(س) رسیده است، بر قامت كوهي بلند فرو مي‏‌ريخت‏ هر آینه خم مي‏‌شد و اگر بر روز روشن بار مي‏‎شد به شب تار تبديل مي‏‎گشت.

به گزارش خبرنگار ویژه‌نامه محّرم باشگاه خبرنگاران، در مورد صبر و استقامت حضرت زینب(س) موارد بسیاری در اقوال تاریخی مطرح است و  شکیبایی این بانوی بزرگ اسلام پس از جریان کربلا و اسارت خاندان عترت مثال زدنی است.

چنانکه به فرموده رسول گرامي اسلام(ص)، صابر حقيقي كسي است كه بر مصيبت، طاعت و معصيت صبر بورزد و حضرت زينب(س) دراين موارد، به درجافته بودند.

این بانوی بزرگوار در زندگی پربرکت خویش، شاهد شهادت مادر و فرق شكافته پدر، شهادت برادرش امام حسن مجتبي(ع)، شهادت برادرش امام حسين(ع) در کنار چهار يا پنج‏ برادر ديگر، دو فرزند خود و فرزندان برادرش حسن و حسين كه مجموع شهداي اين خانواده 18 نفر می‌شود بوده است.

اما فرهنگ استقامت زینب(س) به همین مقدار خلاصه نمی‌شود چرا که با شهادت امام حسین(ع) دوران اسارات خاندان عترت آغاز می شود وباز این زینب(س) است که همواره سپر حمایت از ولایت و فرزندان کربلائیان است.

 براستي اگر اين رنج‏‌ها بر قامت كوهي بلند فرو مي‏‌ريخت‏ هر آینه خم مي‏‌شد و اگر بر روز روشن بار مي‏‎شد به شب تار تبديل مي‏‎گشت.

حضرت زينب(س) به صبوری عزت و ابرو داده و قرآن پيامبر را چنين دعوت به صبر مي‏‌كند: «فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ»

زینب(س) صبر را از برادرش آموخت. امام حسين(ع) همه را از صبر خود به شگفتي درآورد: «لقد عجبت من صبرك ملائكة السماء»؛ از صبرش نه تنها انسان‎ها بلكه فرشتگان نيز كه بر كرده صابران عالم آگاهند به شگفت آمدند.

در تایید صبر و استقامت حضرت زینب(س)، امام سجاد برادرزاده بزرگوار ایشان می‌فرمایند: «وقتي ما وارد گودال قتلگاه شديم و چشم من به‏ بدن‎هاي قطعه قطعه پدرم و ياوران او افتاد سينه‏‌ام دچار تنگي شد و حالتي به من دست داد كه نزديك بود روح از بدنم پرواز كند، در اين حال عمه‏‌ام زينب وقتي نگراني مرا ديد، گفت: «ما لي اراك تجود بنفسك؟»؛ اي يادگار جد و پدر و برادرانم، اين چه حالي است كه در تو مشاهده مي‏‌كنم؟ چرا با جان خود بازي مي‏‌كني؟ غمگين مباش و بيتابي مكن! به خدا سوگند اين پيمان رسول خداست ‏با جد و پدر و عموي تو».

انتهای پیام/پ3
 
برچسب ها: زینب ، صبر ، آبرو ، امام ، سجاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار