يك كارشناس امور راهبردي، گزارش بسيوني را نخستین گام در راه اثبات عدم مشروعیت رژيم آل خليفه دانست.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ "عبدالخالق فاروق " رئيس مركز مطالعات اقتصادي و راهبردي نيل در گفت و گو با  العالم، دربارۀ گزارش كميته مستقل حقيقت ياب بسيوني كه به دستور پادشاه بحرين تشكيل شده بود، اظهار داشت: اين گزارش هرگونه ارتباط انقلاب مسالمت آميز بحرين به طرف هاي خارجی، به ويژه ايران را نفي كرد.

وي افزود: گزارش بسيوني، اجراي اصلاحاتي اساسي در قوانين بحرين به منظور همسان سازي آن با معيارهاي حقوق بشري بين المللي را خواستار شد و اين مساله به مثابه "خشت اول" بود كه اثبات "عدم مشروعیت رژيم آل خليفه" بر مبنای آن شکل گرفت و ثابت كرد كه اين رژيم فاقد مشروعيت اخلاقي است.

رئيس مركز مطالعات اقتصادي و راهبردي نيل تاكيد كرد: گزارش بسيوني، پايه و مقدمۀ چندين گزارش بين المللي شد كه بر ضد نقض حقوق بشر در بحرين تهيه شد و زمينۀ برداشتن گام بعدی در راه فروپاشي رژيم آل خليفه را فراهم كرد و نشان داد كه اين رژيم فاقد "مشروعيت سياسي" است؛ که مرحله ای فراتر از فقدان مشروعيت اخلاقي است.

وي افزود: در اين ميان انقلاب مسالمت آميز بحرين در سطح بين المللي و منطقه اي از تاييد گسترده برخوردار شد و به عنوان انقلابي مشروع و قانوني مطرح گردید كه مطالباتي قانوني و مشروع دارد.

فاروق در ادامه گفت: اجراي اصلاحات بنيادين و همسان با معيارهاي بين المللي و همچنين پاسخگويي به برخي مطالبات معترضان مسالمت جوي بحرين مستلزم تغيير ساختار قبيله اي نظام حاكم در بحرين است و اين مساله گام نخست در سرنگوني اين رژيم خواهد بود.

وي با استناد به اين داده ها خاطر نشان كرد: در حال حاضر آن چه رژيم آل خليفه را پا بر جا نگه داشته است، نه قدرت ذاتي اين رژيم است و نه مشروعيت اخلاقي و سياسي آن؛ بلكه اشتراك منافعي است كه بحرين با برخي از كشورهاي منطقه - به ويژه عربستان و آمريكا- دارد. بنابراين راز بقاي اين رژيم را بايد در «توازن قواي شكنندۀ قدرت هاي منطقه اي و بين المللي درگير در منطقه خليج فارس» جستجو كرد.

رئيس مركز مطالعات اقتصادي و راهبردي نيل در ادامه گفت: اين توازن شكننده و غيرقابل قبول در سطح منطقه اي و بين المللي، تهديدي آشكار براي رژيم هاي حاكم بر كشورهاي منطقۀ خليج فارس است و سرنگوني رژيم بحرين، آغازگر سقوط رژيم هايي نظير كويت، عمان؛ و آن گاه عربستان و ديگر رژيم هاي عرب خواهد بود و به همين دليل است كه اين كشورها به شدت براي جلوگيري از سقوط رژيم در بحرين تلاش مي كنند.

"عبدالخالق فاروق " در پايان خاطر نشان كرد: وقتي احزاب مخالف رژيم در بحرين مساله اجراي اصلاحات و تغييرات بنيادين در داخل نظام را مطرح كردند، در واقع دركي راهبردي از اقدام خود داشتند و مي دانستند كه اين تغييرات بنيادين، فرصت چنداني به رژيم نخواهد داد و زمينه سقوط يا تغيير رژيم را فراهم خواهد كرد.

 سرنوشت مبهم عبدالله و تشديد اختلافات آل سعود

از سوی دیگر،  بر اساس اخبار غیر رسمی وضعيت جسمي عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه عربستان مجدداً رو به وخامت نهاده و وی در وضعيت بسيار خطرناكي قرار دارد. پزشكان معالج، به علت بي هوش طولاني، براي زنده نگه داشتن او از دستگاه تنفس مصنوعي استفاده مي كنند.

یک كاربر عربستاني توييتر با نام مستعار "مجتهد" - که به منبع بسیاری از اخبار پیرامون اوضاع داخلی عربستان تبدیل شده- اعلام كرد: ملك عبدالله با مشكل نارسائي قلبي، كليوي و ريوي حاد مواجه است و سرنوشت وي ظرف دو روز آینده قطعاً مشخص خواهد شد.

مجتهد افزود: شاهزاده محمد بن نايف وزير كشور عربستان نيروهاي تحت امر خود را به حالت آماده باش درآورده، ولي واقعيت اين است كه خود را براي غلبه بر رقبايش آماده مي كند و اين امر بيانگر بروز اختلافات شديد میان خاندان حاکم، در صورت مرگ ملك عبدالله است.

مجتهد در ادامه نوشت: از زمان بستري شدن ملك عبدالله،رایزنی های اعضاي مهم خاندان سلطنتي آل سعود براي بررسي مساله جانشينی وي همچنان ادامه دارد. سن پادشاه عربستان برخلاف آمار رسمي، حداقل 94 سال است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار