تو برای انجام کاری که به آن تمایل نداری به هیچ کس بدهکار نیستی...

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اگر مایل نیستی کاری را انجام دهی، ساده بگو نه، شاید دشوار به نظر آید، اما چرا باید برای انجام کاری که به آن تمایل نداری به زحمت بیفتی و خود را سرزنش کنی؟ شاید نگرانی که دیگران برنجند، بگذار برنجند، وقتی به جای نه، بله می گویی این توقع را در دیگران ایجاد می کنی که باید همیشه از تو پاسخ مثبت بشنوند.

بهرامی روانشناس در این باره گفت: نه کلمه ساده ای است ولی براي کاربران آن چندان ساده نیست، در حقیقت عمل نه گفتن عمل ظریف و حساسی است که چگونگی انجام آن بسیار مهم است، مهارت نه گفتن به تدریج در زندگی آموخته می شود و مبنای آن اعتماد به نفس است.

وی در ادامه با اشاره به عواملی که در نه گفتن نقش دارد تصریح کرد: ترس از طرد شدن از طرف مردم و از دست دادن رابطه با فرد مقابل، احساس مسئولیت در خصوص احساسات دیگران، اعتقاد به اینکه اگر با درخواست دیگران مخالفت کنم، آدم بد و خودخواهی هستم، احساس مهم و با ارزش در مواقعی که درخواستی از شما می شود از عواملی هستند که بر نه گفتن تاثیر می گذارد.

وی اظهار داشت: گاهی افراد قاطعیت را با رفتارهای پرخاشگرانه تند اشتباه می گیرند اما هنر نه گفتن در این است که افراد کارهایی را بپذیرند که از عمده ی انجام آن به خوبی برمی آیند و کارهایی که نمی توانند با احترام به طرف مقابلشان رد کنند.

بهرامی با اشاره به چگونگی نه گفتن خاطر نشان کرد: باید توجه داشت برای نه گفتن لحن ما باید آرام اما محکم باشد تا برطرف مقابلی که نه را می شنود تاثیر بگذارد در عبارت این که خوب است اما متأسفانه اصلا نمی توانم این استحکام را می توان دید که با خشونت همراه نیست و با همدلی دیگران همراه استکه باعث می شود پاسخ منفی ما را درست بپذیرد.

گفتنی است، مهارت نه گفتن یکی از مهارت های زندگی موفقیت آمیز است، ما به دنیا نیامده ایم تا آرزوها و خواسته های دیگران را برآورده کنیم و نیاز و خواسته های خودمان را نادیده بگیریم، ما تنها جایی می توانیم با دیگران همراه باشیم و رضایتشان را جلب کنیم که حقوق خودمان پایمال نشود و از زندگی و اهداف خود دور نشویم.

نه گفتن یک مهارت است که باید با تمرین آن را در خود تبدیل به یک عادت کرد./ز

برچسب ها: آموخته ، زندگی ، خودخواهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار