دیابت یک بیماری غیر واگیر است که تعداد زیادی از افراد جامعه به آن مبتلا هستند اما نیمی از آنها به بیماری خود آگاه نیستند. همچنین دیابت یک بیماری ناتوان کننده با عوارض مزمن و پرهزینه است که اکثر دستگاه های بدن را تهدید می کند .

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران گفت : 59 درصد از کل مرگ ها در جهان ناشی از بیماری های غیر واگیر است که سهم دیابت 9 درصد از کل مرگ هاست .

میرزایی افزود : در مازندران شیوع این بیماری با حدود 8 درصد در جمعیت بالای 30 سال خودنمایی می کند و برآورد می شود حدود صد هزار بیمار دیابتی در استان وجود داشته باشد که بیش از یک سوم آنان از بیماری خود آگاه نیستند .

وی وضعیت بیماری دیابت در استان درحال توسعه را به نسبت نگران کننده دانست و گفت: دو نوبت غربالگری عمومی در مناطق روستائی انجام شده است و تعداد زیادی بیمار دیابتی که از بیماری خود آگاهی نداشتند ، شناسایی شدند .

به گفته معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران در غربالگری مرحله اول 5 هزار و 648 نفر بیمار جدید و 2 هزار و 950 نفر پره دیابتیک ( اختلال قند ناشتا ) شناسایی شدند .

میرزایی افزود : غربالگری مرحله دوم نیز 6 هزار و 620 نفر بیمار جدید و 5 هزار و 274 نفر پره دیابتیک شناسایی شدند.

وی پرنوشی ، پر ادراری ، ادرار شبانه ، پرخوری ، کاهش شدید وزن بدون علت موجه از علائم دیابت نوع اول و تأخیر در بهبود زخم ها ، تاری دید ، احساس سوزش در انگشتان دست و پا ، احساس خستگی و بی حوصلگی از علائم دیابت نوع دو بیان کرد .

معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : دیابت درمان قطعی ندارد اما در حال حاضر فقط می توان با کنترل قند خون در محدوده طبیعی از بروز عوارض دیابت پیشگیری کرد.

میرزائی کنترل وزن ، ورزش و فعالیت های بدن ، برنامه غذایی ، مراقبت از پا ، ترک مصرف دخانیات و نحوه مصرف و تزریق انسولین از راه های پیشگیری و کنترل دیابت برشمرد ./ب

برچسب ها: دیابت ، آگاه ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.