معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‏های استان سمنان تحت تأثیر فرسایش بادی است.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، سیدنقی عزیزی امروز بیان کرد: از منظر علمی، فرسایش به معنای جابه‏جایی خاک سطحی از محل اصلی خود توسط یکی از عوامل انتقال‏دهنده آب یا باد است.

وی اظهار کرد: فرسایش آبی به شکل‏های مختلفی اتفاق می‏افتد و مهم‏ترین شکل بیرونی آن، پدیده سیلاب است که معمولاً در اثر بارندگی زیاد و در زمانی محدود رخ می‏دهد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این پدیده سبب جابه‏جا شدن حجم زیادی از خاک‏های حاصل‏خیز می‏شود که می‏تواند پیامدهایی مانند کاهش کیفیت خاک‏های زراعی، پر شدن مخزن سدها، آلودگی آب‏ها، از بین پوشش گیاهی و ... را به دنبال داشته باشد.

عزیزی اضافه کرد: یکی دیگر از مهم‏ترین عوامل فرسایش در استان سمنان، باد است که در مناطقی مانند استان سمنان به دلیل عدم وجود موانع طبیعی مانند پستی و بلندی و همچنین پوشش گیاهی مناسب در سطح خاک، کمبود رطوبت در خاک، جنس حساس خاک به فرسایش و ... آثار شدیدتری را به جای می‏گذارد.

وی افزود: در استان سمنان، بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‏های استان سمنان تحت تأثیر فرسایش بادی بوده و 22 مقطع نیز به عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی در استان شناسایی شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: در این مکان‏ها توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، مطالعات شناسایی و اجرایی برای احیا و حفاظت از آنها تهیه شده و در بخشی از این عرصه‏ها نیز فعالیت‏های اجرایی در حال انجام است.

عزیزی با اشاره به پایین آمدن سطح آب‏های زیرزمینی و پیامدهای ناشی از آن خاطرنشان کرد: با توجه به رشد سریع جمعیت و نیاز بیشتر و توسعه کشاورزی، افزایش سطح زیر کشت و نیاز روزافزون به آب شیرین مشاهده می‏شود که با حفر چاه‏های عمیق، به استخراج آب از زیر زمین اقدام می‏شود و در نتیجه، افت سطح آب‏های زیرزمینی در گستره‏ای از استان اتفاق می‏افتد.

وی ادامه داد: بر مبنای مطالعاتی که توسط شرکت آب منطقه‏ای استان سمنان انجام شده است، نزدیک به 90 درصد از آب‏های زیرزمینی استان به مصرف کشاورزی می‏رسد که رقم بالایی است و باید برای کاهش آن تلاش کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان داشت: حدود 190 میلیون متر مکعب در سال افت مخزن در آب‏های زیرزمینی وجود دارد که نشان می‏دهد حدود هفت دهم متر افت در سال در سطح ایستایی این آب‏ها را در استان سمنان شاهد هستیم و در نتیجه این امر، تعدادی از چاه‏های آب در استان نیز خشک شده‏اند.

عزیزی مهم‏ترین پیامد افت آب‏های زیرزمینی در استان سمنان را کاهش میزان آب‏دهی چاه‏ها و نشست زمین عنوان کرد.

وی افزود: این اتفاق، پیامدهایی نظیر افزایش عمق چاه‏ها، نیاز به کف‏شکنی چاه‏ها، افزایش هزینه استحصال آب، تغییر و جابه‏جایی محل چاه‏ها و افزایش مصرف سوخت را در پی داشته است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با اشاره به زیان‏های ناشی از فرسایش خاک در استان و تاثیر آن خاطرنشان کرد: از نظر تخریب سرزمینی می‏توان به وقوع پدیده‏هایی نظیر تبدیل اراضی کشاورزی به بیابان، خشک شدن پوشش گیاهی موجود در مناطق تحت تأثیر، کاهش رطوبت خاک و افزایش فرسایش بادی، تهدید روستاها و شهرها در اثر حرکت شن‏های روان، کاهش بازدهی مزارع و باغات و در نهایت مهاجرت روستاییان به شهرها و آلودگی شهرهای بزرگ اشاره کرد که همگی آنها به طور مستقیم بر زندگی و سلامت مردم تاثیر دارد.

عزیزی با اشاره به راه‏های مقابله با این معضل تصریح کرد: بهترین و مؤثرترین راه مقابله با این معضل، عدم صدور پروانه حفر چاه جدید، استفاده بهینه از آب‏های موجود، جلوگیری و برخورد قانونی با متخلفان حفر چاه‏های غیرمجاز و تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان است./ج1

برچسب ها: فرسایش ، سمنان ، معضل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.