نخل گردانی در شهر تاریخی جاجرم از سابقه و بیشینه دیرینه ای برخوردار بوده و قدمتی 200ساله دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، مراسم نخل گردانی در این شهر از سابقه و بیشینه دیرینه ای برخوردار است و تحقیقات میدانی از بزرگان و تکیه داران و نخل گردانان ، این رسم را تا چهار نسل قبل خود به یاد دارند.

در روز عاشورای حیسنی نخل با شور و اشتیاق وصف ناپذیری در این شهرستان در حسینیه بزرگ جاجرم با فریادهای یا حسین ! یا حسین 5 دور چرخانده می شود و بعد از تعزیه خوانی به امام زاده علی ابن مهزیار منتقل می شود.

نخل گردانی بیشتر در نقاط کویری با اشکال متفاوت به اجرا درمی آید و وجه تمایزی در اجرای نخل گردانی جاجرم با سایر شهرستانها وجود ندارد و تنها تفاوت آن با مکانهای دیگر در شکل نخل ها وتعداد حمل کنندگان آنها است.

یکی از شهروندان که در این مراسم حضور دارد،می گوید:این رسم از وقتی که من نوجوان بودم در روز های عاشورا به اجرا در می آید و مردم به عشق امام حسین (ع) با تمام وجود در این مراسم به عزاداری می پردازند.

یک کودک 10ساله نیز اظهار می دارد:من تاکنون نخل گردانی ندیده ام و برای اینکه این مراسم را از نزدیک ببینم آمده ام .

صفرزاده پژوهشگر فرهنگ در خراسان شمالی در این باره می گوید: نخل گردانی یک فرهنگی مذهبی در آیین عاشورایی است و نخل نمادی از تشیع پیکر سید الشهدا (ع) است که مردم با حضورشان در این مراسم فریاد حق طلبی امام حسین را به تصویر می کشند.

مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان می گوید:نخل از جنس چوب به شکل خیمه است که از 3 قسمت تشکیل شده و برای بلند کردن نخل توسط عزاداران در زیر آن تیرهای چوبی بصورت افقی نصب می شود.

علی کاظمی تصریح می کند:بعد از آماده شدن نخل علم ها (تیغه ها) برروی نخل در پایان تمام آن با پارچه ای پوشانده می شود.

وی می آفزاید:وجود نمادها و سمبل ها از ویژگی های مراسم می باشد و نخل گردانی هم یکی از نشانه های مراسم عزاداری و سوگواری در ایام تاسوعا وعاشورا است که با نظم و ترتیب خاصی همه ساله اجرا می شود.

نخل تابوت بزرگ و بلندی است که به آن خنجر و پارچه های قیمتی بسته شده است و روز عاشورا به عنوان نمادی از تابوت امام حسین (ع) حرکت داده می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به ثبت این مراسم در فهرست آثار معنوی،می گوید:هدف از ثبت این مراسم بالا بردن آگاهی و اهمیت و ضرورت شناسایی و حفاظت از این اثر که معمولا درمعرض آسیب پذیری، دگرگونی و تغییر ماهیت ونابودی هستند.

وی همچنین می افزاید:یکی دیگر از اهداف ثبت این اثر ترغیب مسئولین برای اتخاذ تصمیم بایستی درخصوص حفاظت از این میراث، ایجاد عزم ملی برای شناخت،حفاظت و ارتقاء و انتقال این اثر به نسل های آینده ،پاسداری از میراث اقوام استان بوده است.

شایان ذکر است:این اثر در تاریخ 28/8/1390 در فهرست آثار معنوی استان با شماره 225 به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: نخل ، عزا ، عاشورا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.