رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: مرکز مبادلات ارزی در سیاست‌گذاری‌ها و جهت‌گیری‌های خود باید واقع‌بینانه عمل کرده و از تکرار تجریه ناموفق پیمان‌سپاری صادرکنندگان خودداری کند.

اسحق رسولی امروز در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل افزود: صادرکنندگان ما نمی‌توانند ارز به داخل کشور منتقل نمایند بنابراین ضروری است مرکز مبادلات ارزی در جهت‌گیری‌های خود عاقلانه و منصفانه عمل کند.

وی گفت: بر خلاف ظاهر امر و تصورات برخی از مقامات دولتی که با افزایش نرخ ارز سود صادر‌کنندگان نیز افرایش پیدا می‌کند در شرایط کنونی به دلایل عمده صادر‌کنندگان با کاهش شدید سود مواجه می‌شوند.

رئیس کمیسیون تجارت، بازاریابی و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل همچنین افزود: عمده دلایل این کاهش سود این است که اولاً مشتریان خارجی که به طور عموم کشورهای همسایه و نزدیک هستند از افزایش نرخ ارز در کشور ما مطلع هستند و در قیمت خرید محصولات آن را محاسبه می‌کنند و دوم اینکه هزینه تمام شده محصولات داخلی که صادر‌کنندگان از کارخانجات خرید می‌کنند افزایش پیدا کرده است و از همین رو سیاست‌گذاران باید این واقعیت‌ها را مورد توجه قرار دهند.

رسولی گفت: اگر دولت مالیات 25 درصدی بر صادرات وضع کند انگیزه صادر‌کنندگان را به کلی از بین خواهد برد و هیچ صادر‌کننده‌ای با نام خود صادر نخواهد کرد از طرف دیگر کشورهای خارجی نیز تعرفه‌های خود را برای ورود کالاهای ایرانی افزایش‌ می‌دهند و در این شرایط عرصه برای صادر‌کنندگان تنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: دولت برای حل ریشه‌ای مشکلات صادرات و تولیدات صنعتی باید شرایط تک نرخی شدن ارز را فراهم کند.

رئیس کمیسیون تجارت، بازاریابی و امور گمرکی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان اردبیل در ادامه گفت: در شرایط کنونی صادر‌کنندگان استان علاوه بر روبرو بودن با معضلات مذکور با شرایط دشوار دیگری هم مواجه هستند و با توجه به اینکه صادرات استان به طور غالب به کشورهای جمهوری آذربایجان صورت می‌گیرد اغلب صادر‌کنندگان استان از جمله صادر‌کنندگان سیب‌زمینی با معضل انحصار خرید مواجه بوده و در تعیین قیمت محصولات خریداران تعیین کننده هستند و صادر‌کنندگان استان در این زمینه قدرت مانوری ندارند که ضرورت دارد سازمان‌های دولتی ذیربط برای ایجاد بازارهای جدید برای صادرات استان تدابیر و پشتیبانی لازم را انجام دهند./س

برچسب ها: اردبیل ، مرکز ، مبادلات ، ارزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.