"خاوير سولانا" مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله اي دولت امريكا را از اقدام نظامي عليه ايران برحذر داشت و اوباما را ترغيب به مذاكره با رهبران ايران نمود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان پروژه سنديكا، "پاسيفيك يا خاورميانه؟" اين پرسشي اساسي براي آمريكا است. از ديد "سولانا"، اوباما در ديدار اخير  خود از كشورهاي آسيايي موضع خود را مشخص كرد. وي بيش از آنكه بر سياست خارجي آمريكا در مورد آسيا تمركز كند ساعت‌هاي بسياري را صرف مذاكره با رهبران رژيم صهيونيستي و مصر كرده است و در اين راستا "هيلاري كلينتون" را براي آتش بس به منطقه فرستاد. 

"سولانا" معتقد است عليرغم آنكه آسيا و ظهور چين نقش مهمي در تحولات آمريكا ايفا كرده‌اند اما آمريكا هنوز هم از لحاظ استرات‍يك خود را درگير خاورميانه كرده است كه از جمله آن‌ها مي‌توان به منازعه فلسطين – رژيم صهيونيستي، بي ثباتي در عراق، بيداري اسلامي، جنگ داخلي در سوريه و فعاليت هسته‌اي ايران اشاره كرد. 

از ديد سولانا، آينده استرات‍‍ژيك آمريكا در منطقه خاورميانه از طريق حل چالش آن كشور با ايران حل خواهد شد. در صورتي كه مناقشه هسته‌اي با ايران به نقطه اوج خود برسد آمريكا شديدتر از گذشته در خاورميانه درگير خواهد شد و اگر اين مسئله از طريق ديپلماتيك رفع گردد خيال آمريكا از خاورميانه راحت خواهد شد. اين آن چيزي است كه اوباما نيز خواهان آن است. 

"سولانا" آمريكا را از ورود به جنگي ديگر در خاورميانه برحذر داشته و معتقد است كه هزينه سنگيني براي آن كشور در بر خواهد داشت. 

با اين وجود سولانا مدعي است كه ثبات قيمت نفت جهاني و اتحاد آمريكا با رژيم صهيونيستي مانعي در برابر كاهش مداخلات آمريكا در منطقه است. 

وي معتقد است كه پس از انتخابات سال آينده رژيم صهيونيستي، ايران بار ديگر در صدر اولويت‌هاي سياست خارجي دولت اوباما قرار خواهد گرفت. اقدام نظامي آمريكا عليه ايران آن هم در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آن كشور، نه تنها كل منطقه كه تمامي جهان را دچار بي ثباتي خواهد كرد. در اين صورت جهان عرب، روسيه و چين در مقابل آمريكا قرار خواهند گرفت و قطب بندي شديدي ايجاد خواهد شد. همچنين به روابط چين و آمريكا نيز لطمه شديدي وارد خواهد شد. 

"سولانا" اشاره مي‌كند كه ايران از هزينه اقتصادي و انساني سنگيني كه آمريكا در صورت جنگ احتمالي بايستي بپردازد آگاه است و به همين خاطر گمان مي‌كنند كه آمريكا عليه ايران دست به اقدام نظامي نخواهد زد. 

"سولانا" جنگهاي آمريكا در منطقه را بي نتيجه دانسته و اظهار نموده كه طبق نظرسنجي"شوراي شيكاگو در مورد مسائل جهاني" 67 درصد از آمريكائي ها معتقد بوده اند كه جنگ آمريكا عليه عراق اقدامي درست نبوده است و 69 درصد نيز بر اين باورند كه آمريكاي از زمان جنگ عليه افغانستان تا به امروز از امنيت بالاتري در مقابل تروريسم برخوردار نشده است و 71 درصد نيز معتقد بودند كه امريكا مي بايستي توجه بيشتري به مسائل داشته باشد و دقت نظري گسترده تر را مدنظر قرار دهد. 

از ديد "سولانا" نتيجه مثبت مذاكرات آمريكا و ايران دروازه ورود آمريكا به آسيا و تغيير جهت سياست خارجي آن كشور از خاورميانه به مناطق ديگر جهان است.  

گفتني است، سولانا به عنوان نماینده اصلی اتحادیه اروپا، مسئول مذاکرات با ایران در گروه ۵+۱ بر سر مسئله هسته‌ای ایران بود. وی تاکید داشت که حق ایران برای استفاده از فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به رسمیت می‌شناسد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار