بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه برنامه های آموزشی تربیتی به والدین نقش موثری در بهبود با فرزندان نوجوان دارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل وب دا، بر اساس تحقیقی که توسط دکتر فاطمه محرری مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و همکارانش در مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری صورت گرفت، تاثیر مجموعه آموزشی تربیت سازنده در بهبود شیوه های فرزندپروری، کاهش مشکلات رفتاری نوجوانان و بهبود روابط آنان با والدين مورد بررسي قرار گرفت.
 
در این مطالعه که به صورت مداخله ای شاهددار (پیش آزمون-پس آزمون) بر روی 60 نفر از والدين نوجوانان دختر محصل دبیرستانی در مشهد  در دو گروه مورد و شاهد انجام شد آموزش روش های تربیت سازنده طی 6 جلسه دو ساعته ارایه شد.
 
بنابر این گزارش، اطلاعات به کمک پرسشنامه هاي جمعیت شناختی، تواناییها و مشکلات و میزان رضایت شرکت کنندگان و مقیاس-هاي فرزندپروری، والدبودن، افسردگی، استرس، اضطراب پیش از شروع و در پایان جلسات جمع آوری شدندو داده ها با آمار توصیفی و تحلیل واریانس ها به کمک  SPSS  تحلیل شد.
 
این گزارش حاکیست در این تحقیق نتیجه گیری شد که مداخلات آموزشی تربیت سازنده می تواند موجب بهبود در زمینه های روش هاي فرزندپروري والدین، افزايش احساس کفايت آنان و بهبود روابط والدين با نوجوانان وکاهش مشکلات رفتاري آنان شود.
 
در بخشی از این تحقیق که در قالب مقاله نیز در مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده آمده است کیفیت فرزندپروری عامل عمده اي در رشد و تکامل نوجوان می باشدکه نامناسب بودن آن در کنار تعارضات خانوادگی و فقدان رابطه گرم و مثبت با والدین عاملی مهم برای ایجاد و باقی ماندن مشکلات هیجانی رفتاری در نوجوانان محسوب می شود و ارتقاء سطح دانش والدین در زمینه نحوه ارتباط با فرزند نقش موثری در پیشگیری از این مشکلات دارد./ع2
برچسب ها: پزشکی ، آموزش ، علوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.