كتاب «خاطره جنگی»، خاطرات ژنرال «راسم دلیچ» بوسنیایی از جنگ بوسنی و هرزگوین با ترجمه محمد باقر بیگدل زاده از سوی انتشارات سوره مهر(وابسته به حوزه هنری) روانه بازار كتاب خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از سوره مهر، محمدباقر بیگدل‌زاده درباره ترجمه كتاب «خاطره جنگی» خاطرات ژنرال «راسم دلیچ» گفت: این كتاب مشاهدات عینی این فرمانده جنگی از سال‌های جنگ در بوسنی و هرزگوین است.

وی افزود: «ژنرال دلیچ» در این كتاب خاطرات خود از صحنه‌های نبرد و ملاقات‌های خود از مناطق جنگی را بازگو كرده است. خاطرات ژنرال «دلیچ» صرفا به مشاهدات محدود نمی‌شوند بلكه به بازگویی خاطرات از زبان دیگر همرزمان نیز می‌پردازد.

این مترجم گفت‌: ژنرال «دلیچ» پیش از این نیز چند كتاب در مورد جنگ بوسنی نوشته بود اما در كتاب اخیر نثر وی به پختگی نزدیك شده است. این كتاب كمتر از 200 صفحه است و در انتهای آن عكس‌هایی قرار داده شده است.

بیگدل‌زاده درباره این ژنرال ارتش بوسنی گفت:‌ «راسم دلیچ» فرمانده ارتش دولت بوسنی در سال‌های جنگ بود و من این كتاب را از زبان بوسنیایی به فارسی بازگردانده‌ام. خاطرات این كتاب از سال‌ 1992(فروپاشی یوگوسلاوی سابق و آغاز درگیری‌ها در بوسنی و هرزگوین) شروع می‌شود و تا پایان جنگ در سال 1995 ادامه پیدا می‌كند.

وی درباره مشخصات ناشر این اثر گفت: این كتاب به همت انجمن دفاع از دستاوردهای جنگ بوسنی در سال 2009 منتشر شده است. در این انجمن عده‌ای از ژنرال‌ها و بزرگان جنگ بوسنی گرد‌ آمده‌اند و به انتشار كتاب‌های خاطرات كهنه سربازان جنگی اقدام می‌كنند. آقای «دلیچ» هم خود عضو این انجمن بود و سفری هم به ایران داشته است.

*سهم عمده مرتضی سرهنگی در ثبت خاطرات جنگ بوسنی

بیگدل‌زاده درباره سفر دیلیچ و دیگر ارتشیان بوسنی به ایران گفت:‌ بعد از پایان جنگ بوسنی آقای دلیچ به همراه گروهی به ایران سفر كرد و در ایران نزد آقای سرهنگی و دیگر افراد فعال در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت‌وگوهایی انجام دادند و پس از آن بود كه به جمع‌آوری و انتشار خاطرات سربازان خود پرداختند.

این مترجم اضافه كرد: این افراد نزد آقای سرهنگی ثبت خاطرات شفاهی را آموختند و دفتر مشابهی را برای خود در بوسنی به وجود آوردند. از این جهت آقای سرهنگی نقش مهمی در آموزش و كمك به آنها در ثبت خاطرات جنگ داشتند

بیگدل‌زاده گفت: در این كتاب نویسنده بخشی از كتاب خود را به ایران و حمایت‌های بشر دوستانه ایران از مسلمانان بوسنی اختصاص داده كه در نوع خود جسارت محسوب می‌شود. نویسنده در این فصل به تاثیرات و نقش ایران در جنگ بوسنی به صورت مستند پرداخته است.

وی در پایان افزود: انجمن دفاع از دستاوردهای جنگ بوسنی تا به امروز نزدیك به 20 اثر را درباره این جنگ تولید و منتشر كرده است./ي2
برچسب ها: خاطره جنگی ، کتاب ، بوسنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار