تولید فناوری زعفران سبب رشد تولید و صادرات این محصول می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ یکی از اعضای کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت : فرآوري زعفران از راهکارهاي پيشرفت اين محصول به شمار مي رود. اين در حالي است که هم اکنون کشورهاي ديگر زعفران ايران را خريداري کرده و به صورت فرآوري شده به ايران و ديگر نقاط جهان صادر مي کنند.
  محمد علی دلاور ادامه داد: فرآوري زعفران براي توليد محصولات متفاوت زعفران بايد در دستور کار قرار گيرد.
وی افزود: زعفران  در حال حاضر فقط به صورت فله اي صادر می شود.
 این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: به کارگيري ساز و کار صحيح در شوراي ملي زعفران و استفاده از برند براي محصولات سبب پيشرفت اين صنعت مي شود.
 دلاور به ضرورت وجود همکاري بين کشاورزان و توليدکنندگان و صاحبان صنايع در شوراي ملي زعفران اشاره کرد و ادامه داد: همه دست اندرکاران توليد صادرات زعفران در پي راهکاري براي پيشبرد صنعت کشاورزي در اين بخش هستند.



18 استان کشور پیاز زعفران کشت می کنند
نایب رئیس شورای عالی زعفران گفت: امروز در 18 استان کشور شاهد کشت پیاز زعفران هستیم.

غلامرضا میری  اظهار داشت: در صورت ادامه کشت پیاز زعفران به این شکل افزایش بی رویه تولید با توجه به مصرف محدود زعفران در داخل و خارج، قیمت زعفران به شدت کاهش خواهد یافت.

وی افزود: کاهش قیمت زعفران خسارات جبران ناپذیری به کشاورزان خراسان رضوی و جنوبی که به خاطر خشکسالی و بی آبی امکان کشت محصولات دیگر را ندارند، وارد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: حمایت دولت از تشکل های بخش خصوصی قابل تقدیر بوده و اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز برنامه هایی برای به دست گرفتن بازارها در دست اقدام دارد.

میری اذعان داشت: برای رسیدن به این اهداف، توقع حمایت بیشتر ازسوی  دولت را داریم و امیدواریم  که تسهیلات ارزان قیمت را در اختیار این تشکل قرار دهد.

وی عنوان کرد: با تسهیلات مناسب می توانیم بازار زعفران را به طور کامل مدیریت کرده و هیچ نیازی به دخالت دولت نداشته باشیم ضمن اینکه دولت نیزدر حال حاضر دخالتی در بازار زعفران ندارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: در بازار زعفران دو نوع واسطه وجود دارد، یکی واسطه های مغازه دار و دارای کسب پروانه که کسب و کارشان خرید زعفران از کشاورز و فروش به شرکتهای بسته بندی و صادراتی است و نوع دوم واسطه هایی هستند که در بازار زعفران سرگردانند و دست به احتکار، تقلب، گرانفروشی و انواع تخلفها می زنند.

میری اذعان داشت: تعداد افراد دسته دوم کم نیست و کسی جلودار آنها نمی باشد، بهتر است برای ساماندهی این افراد و جلوگیری از تخلف وتقلب قوانینی وضع شود.

وی بیان داشت: اتحادیه زعفران جهت جلوگیری از تخلفات باید برای دسته دوم کارت صادر کند تا در زمان عرضه زعفران به فروشنده کارت ارائه نماید.

وی در پایان تاکید کرد: بهتر است برای جلوگیری از خسارات زعفران استاندارد زعفران داخلی هر چه زودتر اجباری شود.



کشت زعفران در استان خوزستان

نخستین بار در استان خوزستان زعفران کشت شد .

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت به این منظور 8 تن پیاز زعفران در 6 هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان ایذه کاشته شد.
 
کوتی با اشاره به این که زعفران کاشته شده اواخر آذر برداشت خواهد شد پیش بینی کرد در هر هکتار 4 کیلوگرم از این محصول برداشت شود.

وی علت کاشت این محصول در استان را مساعد بودن کشت آن با کم آبی، سهولت در حمل و نقل ، بازده اقتصادی بالا ، تحمل در گرمای 40 درجه و ماندگاری محصول برشمرد./ب



 

برچسب ها: کشت ، زعفران ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.