مدرسه حوای شهرستان خوی که در آن تعدادی دانش آموز دچار گاز گرفتگی شدند تحویل موقت آموزش و پرورش بود و علت اصلی این حادثه رعایت نکردن نکات فنی گزارش شده اشت.

مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در خصوص گاز گرفتگی دانش آموزان مدرسه در اردیبهشت ماه سال جاری تحویل آموزش و پرورش شده و خیر ساز است که بیش از 600 میلیون تومان توسط خیرین برای این فضای 10 کلاسه هزینه شده است.
وی ادامه داد: سیستم حرارتی مرکزی سوخت کامل گاز صورت نگرفته و توسط فنی که برای جا به جایی هوا به دیوارهای موتورخانه نصب شده بود گاز منواکسید کربن وارد کلاس شده و تعدادی از دانش آموزان را مسموم کرده است.
وی در خصوص نیمه ساز بودن این مدرسه افزود: این مدرسه قبل از شروع سال تحصیلی کاملا آماده شده و تحویل موقت آموزش و پرورش شده است و بین نیمه کاره بودن و تحویل موقت تفاوت قائلیم.
رئیسي گفت: براساس قوانینی که در طرح های عمرانی وجود دارد پس از این که پروژه به بهره برداری رسید صورت جلسه تحویل موقت تهیه می شود و عوامل نظارت اجرایی و دستگاه بهره برداری در محل پروژه حضور پیدا می کنند و رسما توسط دستگاه اجرایی تحویل دستگاه بهره برداری شود و این مرحله از کار به این معناست که کار صد در صد پایان یافته و قابلیت بهره برداری و استفاده از پروژه وجود دارد.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: در این مرحله در صورتی که طی یک بازده یک ساله فاصله بین تحویل موقت و قطعی مشکلی وجود نداشت پروژه تحویل کامل می شود.
وی با بیان اینکه سیستم گرمایشی این مدرسه سامانه حرارت مرکزی بوده که کاملا استاندارد است ،افزود: از نظر سامانه حرارت مرکزی مشکلی نداشته است و مشکل ایجاد شده به خاطر نحوه استفاده از این سامانه است چرا که براساس دستورالعمل ها سامانه حرارت مرکزی برای استفاده باید یک روز قبل از حضور دانش آموزان روشن شود و بازبینی فنی صورت گیرد که اگر نکات فنی رعایت نشود احتمال وقوع حادثه وجود دارد.
وی ادامه داد: همه ساله قبل از شروع سال تحصیلی طی دستورالعمل جامع با امضای وزیر آموزش و پرورش نکات ایمنی و فنی که مدیران در استفاده از سامانه های حرارتی در نظر باید داشته باشند را ابلاغ می کنیم و به اطلاع مدیران و روسای مناطق آموزش و پرورش می رسانیم.
همچنین در طول فصل تابستان نظارت کافی در تعمیرات سیستم های حرارتی مدارس انجام می پذیرد.
رئیسی با بیان اینکه نحوه استفاده از سیستم های گرمایشی در مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است افزود: نمی توانیم برای همه مدارس کارشناس فنی نظارت ارسال کنیم و نظارت بر عهده مدیران مدارس است.
رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار داشت: تنها سیستم گرمایشی استاندارد و مورد پذیرش ما سیستم حرارت مرکزی یا بخاری نفتی کار براتوری استاندارد و هم اکنون در هیچ مدرسه ای جز این در سیستم استفاده نمی شود.
وی با اشاره به این که عمدتا در مدارس از سامانه حرارت مرکزی استفاده می کنیم گفت: از سال 86 تا پایان سال 90، 300 هزار بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد تهیه کرده ایم که عمدتا در روستاها استفاده می شود./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار