رییس اتاق بازرگانی ایران بزرگترین عامل موفقیت هر اقتصاد را شرایط مناسب برای کسب و کار دانست و گفت:در گام نخست باید شرایط کسب و کار برای فعالان اقتصادی مناسب ایجاد شود که ثبات در تصمیم گیری مهمترین موولفه آن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «محمدنهاوندیان»در نشست سراسری خانه‌های صنعت،معدن و تجارت سراسر کشور در اتاق اصفهان وجود ثبات در فضای کسب و کار را عامل مهم در توسعه اقتصاد کشور برشمرد و گفت: با صدور بخش نامه‌ها و مصوبه‌های متعدد نمی‌توان انتظار بهبود فضای کسب و کار را داشت.

وی تصریح کرد: صدور این بخش نامه‌ها آیا منجر به حضور پررنگ‌تر مردم در عرصه تولید ملی شده یا سبب آنان را مشغول کارهای غیرتولیدی کرده است؟

نهاوندیان اضافه کرد:دولت نه تنها تصدی گری خودرا در اقتصاد کاهش نداده بلکه فضای ویژه تشکل‌ها را نیز پر کرده است.

وی افزود: اگر بخواهیم دولت کوچک‌تر و چابک‌تر شود باید شانه‌هایی معادل دولت در جامعه ایجاد شود و این بار سنگین به آنان منتقل شود که تشکل‌های بخش خصوصی می‌توانند این مسوولیت را مدیریت کنند.

وی توانمند سازی بخش خصوصی را اهدای صدقه از سوی دولت ندانست و گفت:توانمندسازی بخش خصوصی یعنی به بلوغ رسیدن آن به نحویکه که بتواند اموراتش را خودش اداره کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت:تحقق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی منوط به حضور فعال تشکل‌ها در عرصه اقتصادی کشور است.

وی تاکید کرد:تا زمانی که تشکل‌های اقتصادی بین خود همدلی و هماهنگی را ایجاد نکنند نمی‌توان اهداف سیاست‌های اصل 44 را تحقق بخشید.

وی استقلال در تفکر و ارایه نظرات کارشناسی و استقبال از دیدگاه و نظرات همه تشکل‌ها را دو رویکرد مهم تشکل‌های اقتصادی برشمرد و گفت: تشکل‌ها با تشکیل کمیسیون‌های تخصصی خود باید احساس امنیت خاطر برای فعالان اقتصادی جهت مطرح کردن دیدگاهها و پیشنهادها ایجاد کنند.

وی با اشاره به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و نظم دهی تشکل‌ها گفت:بر اساس ماده 5 این قانون وظیفه نظم تشکلی به اتاق‌های بازرگانی تفویض شده است.

وی تحقق این ماده قانونی را نیازمند عزم و همت تشکل‌ها و نزدیک شدن دل‌های آنان به یکدیگر دانست و گفت:بخش خصوصی با بهره گیری از تجربه و استدلال فنی خود آنچه به مصلحت کشور را به مسوولان دولتی منتقل می‌کند و دولت می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند.

نهاوندیان حضور بخش خصوصی در شوراهای تصمیم گیری را لازم و ضروری دانست و گفت:حضور موثر بخش خصوصی در شورای پول و اعتبار و هیات امنای صندوق توسعه ملی نشان از توانمندی آنان در تعیین سیاست‌های اثرگذار اقتصادی است./س

وی حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در شرایطی که دشمن تمام راه‌های اقتصادی کشور را مسدود می‌کند سیاستی خردمندانه توصیف کرد و گفت:باید از هر سرباز و هر فشنگ در جنگ اقتصادی بهترین استفاده را کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.