بررسی های اخیر نشان می دهد که نزدیک به 20 درصد افرادی که به وسیله غذاهای کم حجم و کم کالری دچار کاهش وزن سریع و شدید شده اند، گرفتار سنگ کیسه صفرا می شوند.

پیمان عزیز محمدی، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عوامل متعددی در ایجاد سنگ های صفراوی  نقش دارند که این عوامل با توجه به نوع سنگ ایجاد شده می تواند متفاوت باشد.
 
وی افزود: در یک تقسیم بندی کلی، سنگ های کیسه صفرا را به دو دسته کلسترولی و رنگدانه ای تقسیم بندی می کنند که البته اغلب موارد سنگ های صفراوی از نوع کلسترولی است.

عزیز محمدی با بیان اینکه چاقی یکی از عوامل اصلی تشکیل سنگ صفرا به ویژه نوع کلسترولی آن است،  اظهار داشت: در افراد چاق میزان ترشح کلسترول بیش از اندازه عادی است و در واقع در این حالت ، میزان کلسترول موجود در صفرا بیشتر از میزانی است که بتواند به حالت محلول پایداری باقی بماند.

وی با اشاره به اینکه کاهش وزن سریع نیز یکی دیگر از عوامل مرتبط با ایجاد سنگ های کیسه صفرا است، تاکید کرد:  بررسی های اخیر نشان می دهد که نزدیک به 20 درصد افرادی که به وسیله غذاهای کم حجم و کم کالری دچار کاهش وزن سریع و شدید شده اند،  گرفتار سنگ کیسه صفرا می شوند.

عزیز محمدی یاد آور شد: اگر کاهش وزن در افراد چاق و دارای اضافه وزن موضوعی مهم و لازم است ،‌اما این کاهش وزن نباید به گونه ای باشد که خطر بروز نارسایی را به دنبال داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: هر نوع کاهش وزنی باید به صورت متعادل و تدریجی باشد و نباید اصرار داشت که در مدت زمان کوتاهی وزن بدن را کاهش بیش از اندازه و بی رویه داد.

* بین کلسترول غذایی و ایجاد سنگ صفرا رابطه نزدیک وجو د دارد

این فوق تخصص غدد و متالیسم در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: تاکنون بررسی های زیادی در خصوص  میزان کلسترول غذایی و تشکیل سنگ های کیسه صفرا صورت گرفته است که اغلب آنها نشان می دهد که بین کلسترول غذایی و ایجاد سنگ صفرا رابطه نزدیکی وجود دارد.
 
عزیز محمدی افزود: در واقع افزایش میزان کلسترول و چربی در برنامه غذایی،‌خطر ترشح بیش از اندازه کلسترول در صفرا را افزایش داده و به دنبال آن احتمال تشکیل سنگ صفرا نیز افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه کاهش حجم کلسترول غذایی می تواند خطر ایجاد سنگ صفرا را کاهش قابل ملاحظه ای دهد یاد آور شد: در افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا نیز کاهش کلسترول موجود در غذا، روند کاهش عوارض و بهبود بیماری را تسریع خواهد کرد./ح

 
برچسب ها: چاقی ، کاهش وزن ، کیسه صفرا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار