استاندار خوزستان گفت: علاوه بر بانك كشاورزي، 6 بانك ديگر براي پرداخت تسهيلات طرح توسعه كشاورزي معرفي شده و اين اقدام جهت تسريع در پرداخت تسهيلات و اجرايي شدن و بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه كشاورزي انجام شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سيدجعفر حجازي در كارگروه طرح توسعه كشاورزي كه امروز، 11 آذرماه در محل استانداري برگزارشد، عنوان‌كرد: يك كميته تخصصي به رياست معاونت برنامه‌ريزي استانداري تشكيل شده كه فرمانداران بايد موضوعات و مشكلاتي كه در كارگروه استاني مطرح نمي‌شود را در آن كميته مطرح و بررسي مي‌شوند. اين كميته يكبار در هفته برگزار مي‌شود و مسائل و مشكلات ريز شهرستان‌ها در اين كميته حل و فصل مي‌شود.

وي افزود: با توجه به اين‌كه اعتبارات ابلاغي اخير از سوي دولت جهت پرداخت به بانك‌هاي جديد تخصيص مي‌يابد، بايد در اين زمينه برنامه‌ريزي شود و تعرفه‌هاي جديد را براي طرح‌هاي توسعه كشاورزي تعيين كرد.

استاندار خوزستان خطاب به بانك كشاورزي تاكيدكرد: بايد تمام پرونده‌هاي راكد و غيرمصوب مربوط به طرح توسعه كشاورزي به كارگروه استاني ارجاع داده شود تا كارگروه استاني براي تصويب مجدد به بانك‌هاي عامل جديد طرح توسعه كشاورزي واگذار كند.

حجازي بيان‌كرد: روند اجراي طرح توسعه كشاورزي خوب و مطلوب است اما براي به نتيجه رسيدن طرح‌ها بايد برنامه‌ريزي‌هاي مدوني داشت و با نظارت، مشكلات طرح‌ها را بررسي و حل كرد تا در پايان سال به اشتغال 20 هزار نفره در نظر گرفته برسند.

وي با اشاره به تقاضا كشورهاي خارجي جهت خريد محصولات كشاورزي خوزستان خاطرنشان‌كرد: با توجه به نياز بازار كشورهاي خارجي به محصولات كشاورزي استان، متقاضيان زيادي براي سرمايه‌گذاري در اجراي طرح‌ها اقدام كرده‌اند كه بر همين اساس كارگروه‌هاي شهرستاني بايد اين افراد را شناسايي و طرح‌هاي آن‌ها را در اولويت‌ كار قرار دهند، زيرا اين افراد با سرمايه خود وارد كار مي‌شوند و ما بايد آن‌ها را جهت دهيم.

استاندار خوزستان اظهاركرد: از بحث‌هاي مهم ديگري كه بايد دنبال شود، ساماندهي فارغ‌التحصيلان كشاورززي بيكار است و فرمانداران بايد ليست افرادي را كه در نتيجه اجراي طرح‌هاي توسعه كشاورزي شاغل مي‌شوند را به كار گروه استاني ارائه كنند.

حجازي ادامه‌داد: اين فرصت براي فارغ‌التحصيلان بخش كشاورزي ايجاد شده و آن‌ها بايد به‌طور عملي وارد توليد شوند زيرا استفاده از دانش اين كارشناسان كشاورزي در اجراي طرح‌هاي كشاورزي موجب ساماندهي كار و توليد باكيفيت خواهد شد.

وي در خصوص زيرساخت‌هاي طرح‌هايي كه در قالب مجتمع‌هاي گل‌خانه‌اي و دامپروري ايجاد شده اما تاكنون از ظرفيت اين مجتمع‌ها به‌طور كامل استفاده نشده است، بيان‌كرد: از سرمايه‌ گذاران دعوت مي‌شود تا در اجراي اين طرح‌ها شركت كنند؛ ما آمادگي داريم تا زيرساخت‌هايي را كه هزينه كرده‌ايم، به‌صورت رايگان در اختيار سرمايه‌گذاران قرار دهيم.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت وجود صنايع تبديلي و فراوري كشاورزي اظهاركرد: احداث صنايع تبديلي و فراوري به دليل افزايش ميزان صادرات و تقاضاي بازارهاي خارجي براي خريد محصولات كشاورزي خوزستان خيلي مهم است.

حجازي ادامه‌داد: در حال حاضر 70 طرح صنايع تبديلي در طرح توسعه كشاورزي تصويب و به مرحله اجرا رسيده و انتظار مي‌رود اين طرح‌ها به 700 طرح ارتقا يابد، به ويژه در شهرستان‌هايي مانند شوش، دزفول، انديمشك و رامهرمز كه توليدات كشاورزي زيادي را دارند اين طرح‌ها ايجاد شود.

وي تصريح‌كرد: احداث صنايع تبديلي و فرآوري در مجاورت توليد، انبارداري و صادرات محصولات كشاورزي را افزايش مي‌دهد و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كه متولي اين صنايع است بايد در اين زمينه فعاليت بيشتري را انجام دهد.

خوزستان مقام اول را در طرح‌هاي باغباني كشور دارد

همچنين كي‌خسرو چنگلوايي، رييس جهاد كشاورزي خوزستان در اين جلسه بيان‌كرد: تاكنون 7 هزار و 84 طرح به مبلغ 594 ميليارد تومان در كارگروه‌ها مصوب و پالايش‌ شده است. 6 هزار و 292 طرح نيز به بانك عامل معرفي شده ست كه 89 درصد از كل طرح‌هاي مصوب مي‌شود.

وي افزود: تعداد طرح‌هاي پرداختي نسبت به هفته گذشته افزايش يافته و سه هزار و 305 طرح تاكنون پرداخت شده است. طرح‌هاي زراعت و باغباني بيشترين ميزان پرداختي را به خود اختصاص داده‌اند و خوزستان مقام اول را در طرح‌هاي باغباني كشور دارد.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهاركرد: در طرح‌هاي شيلاتي خوزستان تاحدي از استان‌هاي ديگر عقب است و اين امر به اين دليل است كه طرح‌هاي شيلاتي استان‌هاي ديگر به صورت انفرادي تصويب و اجرايي مي‌شوند و ميزان توليد كمتري را نسبت به طرح‌هاي ما دارند؛ اما طرح‌هاي شيلاتي خوزستان در قالب تعاوني و مجتمع‌هاي بزرگ اجرا مي‌شوند و به همين علت زمان‌بر است اما توليد بالايي را نسبت به طرح‌هاي استان‌هاي ديگر در برخواهند داشت.

چنگلوايي خاطرنشان‌كرد: تاكنون 3 هزار و 250 طرح از طرح‌هاي توسعه كشاورزي به مرحله اجرا و يك‌هزار و 767 طرح به مرحله بهره‌برداري رسيده است كه از اين ميزان 93 هزار تن توليد محصولات كشاورزي به دست مي‌آيد و بيش از 2 هزار و 300 نفر اشتغال ايجاد مي‌كند./س
برچسب ها: بانک ، عامل ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.