گلودرد چرکی یا گلودرد میکروبی اسم یک بیماری واگیردار است که توسط باکتری به وجود می آید.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، گلودرد چرکی یا میکروبی بیماری است که توسط یک باکتری به وجود می‌آید. این باکتری‌ها عامل 15 تا 20 درصد گلودردها هستند. یعنی تقریباً از هر 5 کودکی که گلودرد می‌گیرند، یکی از آن‌ها توسط باکتریِ استرپتوکوک اگر کودکی گلودرد میکروبی داشته باشد، احتمالاً پزشک دارویی به اسم آنتی‌بیوتیک به او می‌دهد که می‌تواند باکتری‌های این بیماری را از بین ببرد. اگر گلودرد میکروبی درمان نشود، ممکن است بدتر شده و جاهای دیگری از بدن کودک را هم دچار مشکل کند. در موارد خیلی کمی ‌ممکن است گلودرد چرکی مشکلات دیگری مثل ورم مفاصل و یک بیماری قلبی به اسم تب روماتیسمی را هم به وجود بیاورد.بیشتر وقت‌ها بچه‌ها دارویی را که لازم است، مصرف می‌کنند و خیلی زود گلودردشان خوب می‌شود. 24 ساعت بعد از مصرف دارو، احساس می‌کنی که حالت کمی‌ بهتر شده و بیماریت هم دیگر واگیردار نخواهد بود. اما خیلی خیلی مهم است که تمام دوره درمانی را که دکتر برایت مشخص کرده، کامل کنی تا عفونت به طور کامل درمان شود.

اگر یک نفر در خانواده یا مدرسه‌ات گلودرد میکروبی داشته باشد ممکن است تو هم از او بگیری، چون این بیماری مُسری (واگیردار) است. وقتی آدم‌های سالم با آن‌هایی که بیمارند تماس پیدا می‌کنند، ممکن است این بیماری را از آن‌ها بگیرند. وقتی یک شخص بیمار عطسه می‌کند یا بینی‌اش را با دست می‌گیرد، یا اگر از قاشق و چنگال تو استفاده کند و یا از لیوانت آب بنوشد، ممکن است باکتری به بدن تو منتقل شود.اگر این باکتری وارد بدنت شود، ظرف مدت 5 روز بعد از تماس با فرد آلوده و ورود باکتری، احساس کسالت در تو شروع می‌شود.

برای مطمئن شدن از این که بیماری تو واقعاً‌ گلودرد چرکی است، پزشکت احتمالاً‌ یکی دوتا آزمایش انجام می‌دهد. در ابتدا او یک آزمایش سریع انجام می‌دهد تا ببیند آیا از آن باکتری مخصوص خبری هست یا نه. برای این کار از یک چوب باریک که نوک آن پنبه‌ای کوچک به اسم سوآپ بوده استفاده می‌کند و آن را به پشت حلق تو می‌مالد. با این آزمایش، دکتر در کمتر از یک ساعت می‌تواند به تو بگوید که آیا گلودرد چرکی داری یا نه. البته معمولاً با مشاهده چرک دیگر نیازی به انجام این کار نیست.اگر آزمایش اول چیزی را نشان نداد، پزشک یک آزمایش طولانی‌تر انجام می‌دهد که اسمش کِشت ته حلق است. یک سوآپ از گلوی تو گرفته شده و در یک ظرف مخصوص قرار داده می‌شود. آن ظرف را برای 2 شب به حال خودش می‌گذارند، اگر گلودرد میکروبی داشته باشی، باکتری استرپتوکوک طی یکی دو روز درون ظرف شروع به رشد می‌کند. ولی باز هم می‌گویم بیشتر موارد نیازی به انجام این کارها برای تشخیص گلودرد نیست.اگر پزشک تشخیص دهد که گلودرد میکروبی داری، به تو دارویی به اسم آنتی‌بیوتیک می‌دهد که می‌تواند باکتری‌های مزاحم را از بین ببرد. این نوع آنتی‌بیوتیک که برای درمان گلودرد چرکی استفاده می‌شود، اسمش پنی‌سیلین است که به صورت قرص، شربت یا آمپول به تو داده می‌شود. این که قرص یا شربت بخوری و یا آمپول بزنی به تصمیم دکترت بستگی دارد. اما هر دارویی که پزشک برایت تجویز کند را باید تا آخر مصرف کنی تا مطمئن شوی که تمام باکتری‌ها کشته شده‌اند و دیگر نمی‌توانند به قسمت‌های دیگر بدنت نفوذ کنند. می‌توانی برای تسکین درد گلو از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گرم، مثل چای و سوپ مرغ استفاده کنی. بهتر است از غذاهای ادویه‌دار و نوشیدنی‌های اسیدی مثل آب پرتقال و نوشابه و همچنین غذاهای چرب و پر نمک پرهیز کنی، زیرا آن‌ها ممکن است گلوی حساس تو را اذیت کنند (چیپس و پفک و غذای سرخ کردنی ممنوع!)./س

برچسب ها: گلودرد ، چرکی ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.