احداث سردخانه ها با تقویت زیرساخت های بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، تقویت تولید و بهبود وضعیت چرخه توزیع در بازار داخلی و صادرات محصولات را به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ کشاورزی به عنوان مهمترین قطب تولید در کشور و عامل مهمی در قطع وابستگی صنعت غذا به بیگانگان، از بدو پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت قابل توجه ای برخوردار بوده است که در این زمینه سردخانه ها نقش مهمی در حفظ محصولات کشاورزی و توزیع آن دارند.

سردخانه ها دارای قابلیت حفظ و نگهداری از محصولات موسمی زراعی و باغی، مواد غذایی، پروتئینی، صیفی، گل و گیاه و حتی برای فعالیت های آزمایشگاهی و ... هستند.

سردخانه ها دارای انواع گوناگونی مانند سردخانه میوه اعم از آمونیاکی و ˈفریونیˈ و سردخانه کانکسی است که نوع آخر قابل حمل و نقل بوده و در دو نوع کانکسی بالای صفر و زیرصفر موجود است.

سردخانه های سوله ای میوه قابلیت نگهداری میوه هایی از قبیل سیب، مرکبات و ... را دارند که سیستم تولید برودت و سرمایی آن از نوع سیستم فریونی و یا آمونیاکی است.

سردخانه های کانکسی دارای سیستم فریونی بالای صفر یا زیر صفر بوده و برای مصارف و نگهداری انبوهی از موادغذایی، گوشت، یخ و ... کاربرد دارد.

مسؤول اداره ترویج جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در این باره در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شهرستان دماوند دارای14 سردخانه برای ذخیره سازی محصولات باغی است که با ظرفیت 17هزار تن در حال فعالیت هستند.

ˈعلیرضا آذرمهرˈ با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی مسؤول تامین امنیت غذایی و متصدی تقویت زیرساخت ها در عرصه کشاورزی است، افزود: در این زمینه گسترش و توسعه سردخانه های بالای صفر برای نگهداری محصولات باغی از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ذخیره سازی محصولات در سردخانه ها برای عرضه در زمان مناسب را باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت محصولاتی نظیر سیب درختی در ایام بازار داغ شب عید و شروع سال جدید برشمرد که به یقین به نفع تولیدکنندگان بخش خواهد بود.

مسؤول اداره ترویج کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: مساله یاد شده در سال های اخیر موجب افزایش تمایل باغداران و تولیدکنندگان به ذخیره سازی محصولات برای عرضه به هنگام محصولات شده است.

وی ادامه داد: این امر حاکی از اهمیت احداث سردخانه ها در ایجاد صرفه اقتصادی بیشتر برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و باغی است.

آذرمهر با بیان اینکه قطب اصلی باغداری شهرستان در مناطق شرقی شهرستان نظیر آبسرد ، ˈجابانˈ، ˈسربندانˈ و ... است، گفت: به این منظور اکثر سردخانه های شهرستان در این مناطق باغی احداث شده است./ب

برچسب ها: کشاورزی ، سردخانه ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.