8 درصد دانشجویان ایرانی در رشته های علوم پایه تحصیل می کنند که توانستند 50 درصد علم را تولید کنند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛ سعید قدیمی، مدیر کل دفتر برنامه ربزي آموزش عالي وزارت علوم طی سخنرانی در نشست خبری تحول و ارتقای محتوای برنامه درسی و آموزشی که در سالن همایش وزارت علوم برگزار شد طی سخنرانی گفت: تقاضای اجتماعی تحصیل در ایران یک سرمایه بی بدیل و ملی در ایران محسوب می شود به طوری که طی 60 سال گذشته جمعیت این رده سنی در کشور 12 میلیون نفر بوده است و البته امسال شاهد بیشترین توسعه کمی در آموزش عالی بودیم .

وی افزود: رشد نزولی جمعیت 18 تا 24 ساله در آینده نزدیک در کشور چالشی مهم است که کشور مواجه می شود البته این امر یک فرصتی بر آموزش است چرا که دیگر دغدغه رشد کمی را در کشور نداشته ایم چرا که در طی 33 سال گذشته تا کنون تعداد داوطلبانی که خواستار حضور در دانشگاه ها بوده تا قبل از سال 1389 افزایش داشته و بعد از سال 1389 شاهد رشد نزولی و وجود صندلی های خالی  داشته بوده ایم.

قدیمی اظهار داشت: بر اساس قانون برنامه پنجم هدف ارتقاء کیفیت و پاسخگویی در این مورد را در تمام دانش ها مد نظر قرار داده ایم چنانچه امروز مفتخریم بیان کنیم که کشور ما بیشترین رشد علمی را در کشور داریم و البته بیشترین رشد علمی مربوط به رشته های علوم پایه است چنانچه 8 درصد از دانشجویان ایران در رشته های علوم پایه تحصیل می کنند و این در حالی است که همین تعداد 50 درصد از تولیدات علمی کشور را تامین می کنند بنابراین علوم پایه مشابه یک گنجینه علمی کشور را تامین می کنند بنابراین علوم پایه مشابه یک گنجینه علمی برای کشور محسوب می شود.

توسعه کمی در حوزه علوم پایه، هنر و معماری متوقف شده است

قدیمی در ادامه گفت: البته برای 15 سال آینده به شدت شرکت های دانش بنیانی را می خواهیم که از نظر کمی و کیفی رشد داشته باشد چرا که در تمام جهان پشتیبان علوم پایه دولت است بنابراین به شدت به علم علوم پایه نیازمند هستیم.

وی در ادامه با توجه به آمار تعداد دانشجویان در رشته های علوم پایه گفت:از این تعداد 8 درصد دانشجویان رشد علوم پایه 2 درصد مربوط به رشته ریاضی، 2 درصد مربوط به شیمی، 1.5 درصد رشته علوم زیستی، 1.5 درصد رشته فیزیک و کمتر از یک درصد مربوط به رشته های زمین شناسی است.

وی اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم سرانه ملی علم را افزایش دهیم چنانچه مرز شکنی علمی را هم یکی از اهداف خود می دانیم.

قدیمی تصریح کرد: در برنامه ریزی حوزه علوم پایه، هنر، معماری، بر خلاف حوزه های علوم انسانی توسعه کمی متوقف شده چنانچه در رشته های علوم پایه و هنر علاوه بر ارتقاء کیفیت یابد توسعه کمی را هم داشته باشیم./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.