بیشتر خانم‌ها آنقدر که به زیبایی و ظاهرمان اهمیت می‌دهند برایشان مهم نیست که چه بخورند و چطور و چه مقدار بخورند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ داشتن تغذیه مناسب، پایه و اساس یک زندگی همراه با سلامت و حتی عاملی مهم در داشتن ظاهری زیباست.

تحقیقات علمی گسترده در کشورهای مختلف جهان، این واقعیت را به اثبات رسانده که تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت ، پیشگیری از بیماری ها و طول عمر انسان دارد. البته عوامل دیگری هم در این مورد موثر هستند ، ولی تغذیه در این ارتباط اهمیت ویژه ای به خصوص در حفظ سلامت زنان می تواند داشته باشد.

بدن خانم‌ها به دلیل مکانیسم خاصی که دارد، نیازمند تغذیه‌ی مناسب و سالمی است بنابراين شیر، ماست ، سویا ، هویج و غیره جزو مواد غذایی است که خانم‌ها باید در الویت برنامه‌ی غذایی خود قرار دهند .

غذاهايي که به خانم ها پيشنهاد مي شود:


1- ماهی آزاد: خوردن ماهی‌های چرب سرشار از امگا3 برای خانم‌ها بسیار مفید است و اگر در ترکیب این ماهی‌ها ماده‌ای به نام DHA هم وجود داشته باشد بسیار عالی می‌شود. وجود این دو ماده مغذی که به وفور در ماهی آزاد وجود دارد، باعث حفظ سلامت خانم‌ها در طول دوران بارداری می‌داند. همچنین امگا3 می‌تواند از افسردگی پیش از قاعدگی و پس از زایمان هم جلوگیری کند و یک دشمن جدی برای بیماری آلزایمر به شمار آید.

2- لوبیا قرمز: حبوبات، سرشار از مواد مغذی هستند اما در بین آنها لوبیا قرمز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این ماده غذایی حاوی مقادیر بالایی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، فولات، پروتئین، مواد معدنی و فیبر است.

به همین دلیل هم خوردن لوبیا قرمز باعث می‌شود که شما زودتر احساس سیری کنید و برای مدت زمان بیشتری سیر بمانید و دچار اضافه وزن ناشی از پرخوری نشوید. همچنین مصرف این ماده مغذی باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود، قندخون را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سرطان‌های زنانه را هم پایین می‌آورد.

3- سبزیجات: از گل كلم گرفته تا براكلی، فلفل دلمه‌ای و سایر سبزیجات حاوی فولات و ویتامین B هستند و از افسردگی و بروز برخی اختلالات روانی جلوگیری می‌كنند.

4- ماست: این ماده لبنی مفید، سرشار از کلسیم است که مصرف روزانه‌اش می‌تواند یک‌چهارم از نیاز خانم‌ها به این ماده معدنی را برطرف کند، مخصوصا اگر به صورت کم‌چرب مصرف شود. همچنین خوردن ماست کم‌چرب می‌تواند قدرت سیستم ایمنی بدن زنان را افزایش دهد و از بدخلق و خو شدن آنها پیشگیری کند.

5- جو: متخصصان تغذيه، جو را به عنوان يک ماده کاهش‌دهنده کلسترول در بدن معرفي مي‌کنند که مقادير بالايي از فيبر در آن موجود است و خوردنش مثل لوبيا قرمز مي‌تواند براي ساعت‌هاي زيادي شما را سير نگه دارد. به همين دليل خوردن آن به تمام خانم‌هايي که قصد دارند وزنشان را کم کنند و گرسنگي هم نکشند، توصيه مي‌شود. بسياري از خانم‌ها به خاطر ديرپز بودن جو، بي‌خيال خوردن آن مي‌شوند اما توصيه متخصصان تغذيه به اين افراد مصرف جوي دو سر و پرک است که ظرف مدت بسيار کوتاهي پخته مي‌شود.

6- روغن زیتون: لیست غذاهای زنانه ما به هیچ عنوان بدون ذکر نام روغن زیتون کامل نمی‌شود. محققان دانشگاه کلمبیا روغن زیتون را عاملی برای مقابله با آلزایمر و زوال عقل می‌دانند و پژوهشگران اسپانیایی هم شانس ابتلا به سرطان پستان را در خانم‌هایی که به صورت منظم روغن زیتون می‌خورند، بسیار پایین اعلام كرده‌اند.

7- گردو: «پروتئین، فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و امگا3! دیگر از یک ماده غذایی چه می‌خواهید؟» اینها گفته‌های دکتر دیوید کاتز، استاد دانشکده پزشکی ییل (Yale)، در مورد گردو است. اگر خانم‌ها هر روز و به اندازه گردو بخورند، می‌توانند کلسترول خونشان را کاهش دهند، قدرت تمرکزشان را بالا ببرند، خواب بهتری را در طول شب تجربه کنند، از استرس و بیماری‌های قلبی دور باشند و از همه مهم‌تر خطر ابتلا به سرطان پستان را در خود به حداقل برسانند.

نکته: رژیم غذایی صحیح همراه با فعالیت بدنی متعادل و منظم همراه با کنترل وزن در ایجاد تخمک گذاری منظم و افزایش قدرت باروری زنان نابارور موثر است .زنان ميتوانند با مصرف ويتامين E (100 ميلي گرم در روز ) بدون هيچ عارضه جانبي از بروز دردهاي قاعدگي جلوگيري كنند.
برچسب ها: زنان ، تغذیه ، پروتئین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار