6میلیون معلول در جهان وجود دارد که 10درصد جمعیت کل دنیا را شامل می شود

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بجنورد، درگيريها و كشمكشهاي ناشي از جنگ در نواحي گوناگون كره زمين؛ گرسنگي؛ امراض و بيماريهاي مختلف؛ مصائب و مشقات زندگي در كشورهاي در حال توسعه؛ ترافيك و تصادفات حين انجام كار؛ آلودگي محيط زيست و عدم استفاده صحيح از دارو در كشورهاي صنعتي همه روز باعث بروز معلوليتهاي جديد مي شود.

لذا مي بايست پيش زمينه هاي اجتماعي موجود باشد تا معلولان را قادر سازد به واسطه فرصتهاي يكسان براي زندگي و فعاليتهاي خود در اجتماع مستقل از موسسات خيريه و نهادهايي از اين دست به سر برند.

بازپروري معلولان به منظور دستيابي به زندگي مستقل به نحوي كه خود مسئول زندگي خويش بوده و به خودكفايي برسند و نيز بتوانند به جامعه بپيوندند از اصول شرافت و وقار انساني محسوب مي شود.

معلولیت در کشور های فقیر وکمتر توسعه یافته بیشتر است؛

معلولیت در کشور های فقیر وکمتر توسعه یافته به دلیل جنگ، تصادف، عدم اطلاع از مسائل بهداشتی و دلایل مختلف بیشتر از کشورهای پیشرفته است.

در 3 دوره در مورد برخورد با معلولین پژوهش شده که رفتار با معلولین به نوعی تغییر کرد.

سال 1981 سال جهانی معلولین اعلام شد، از سال 1983 تا 1992 دهه جهانی معلولین نام گذاری شد و سرانجام سوم دسامبر میلادی به عنوان روز جهانی معلولین معرفی شد. و هر ساله از طرف سازمان ملل شعاری اعلام می شود.

تهیه کنوانسیون حقوق معلولین از جمله اقدامات سازمان ملل بوده که 120 کشور جهان عضو در این کنوانسیون متعهد شده اند که معلولین کشورشان را از آموزش و حقوق شهروندی بهره مند کنند.

دليل انتخاب روز سوم دسامبر به عنوان روز جهاني معلولين ؛

روز جهاني معلولين كه از سوي سازمان ملل متحد به عنوان اقدامي مشترك از سوي سازمان ملل متحد اعلام شده، زماني است براي برپايي جشن و ارج نهادن به تجارب و تواناييهاي مردمي كه با معلوليتهاي گوناگون دست و پنجه نرم مي كنند؛

15 درصد جمعیت کشور معلول هستند؛

در ایران 11 میلیون نفر دچار انواع معلولیت‌ها هستند که این رقم معادل 15 درصد جمعیت کشور است.

این آمار از سوی مسئولان موسسه خیریه کهریزک عنوان شد که به گفته آنها، اقدام قابل توجهی برای مناسب سازی پیاده روها، دسترسی آسان به آموزش، استخدام، تهیه مسکن و... برای استفاده معلولان نشده است.

آنها از اجرا نشدن قوانین حمایتی از معلولان انتقاد کردند.

تعداد معلولان خراسان شمالی بيش از ساير استان‌ها است؛

مديرکل بهزيستی خراسان شمالی بابیان این مطلب می گوید:تاکنون يک هزار و 738 معلول در استان شناسايی و تحت پوشش خدمات بهزيستی قرار گرفته‌اند.

محمد رضا کاظم زاده با بيان اين‌که پيشگيری از معلوليت يکی از اهداف طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه است، می افزاید:در حال حاضر حدود 14هزار معلول در استان وجود دارد.

کاظم ‌زاده با بيان اين‌که وجود اين تعداد معلول نسبت به ساير استان‌ها رقم بالايی است،اظهار می دارد:بايد در مناطقی که احتمال بروز معلوليت بيشتر است با ارائه خدمات و آموزش از اين مساله پيشگيری شود.

مناسب‌سازي در استان براي معلولان تا 70 درصد انجام شده است؛

معاون امور توانبخشي بهزيستي خراسان شمالي درمورد مناسب سازی معابر برای معلولین در استان می گوید:در اكثر شهرستان‌هاي خراسان شمالي،مناسب‌سازي معابر و ادارات براي معلولان تا 70 درصد انجام شده است،این در حالی است که بسیاری از معلولین استان از وضعیت بد معابر و نامناسب بودن آن گلایه دارند.

نقش خیرین در زمینه کمک به معلولین کم رنگ است؛

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان با بیان اینکه معلول جزئی از جامعه است و باید برای زندگی آنان برنامه داشته باشیم،اظهار می دارد:تاسیس آموزش و پرورش استثنایی در کشور یکی از اقدامات موثر برای آموزش دانش آموزان کم توان ذهنی و جسمی و حرکتی بوده است.

حسین نعمتی با اشاره به جایگاه آموزش و پرورش استثنایی می گوید:در این سند 19 راه کار عملیاتی مختص این حوزه بوده و آموزش و تعلیم و تربیت بچه های کم توان ذهنی،تهیه کتب درسی از اجمله اهداف پیش بینی شده است.

وی طرح سنجش،مشاوره و اطلاع رسانی به جامعه،آموزش تلفیقی و فراگیر و گسترش مدارس آموزش استثنایی را از وظایف تعیین شده در برنامه پنچ ساله استان برشمرد.

وی با بیان اینکه در استان 7 مرکز اختلالات یادگیری فعالیت می کنند می گوید:در حال حاضر برای 556 دانش آموز برنامه درمان به صورت زمان بندی شده ارائه می شود.

نعمتی کل آمار معلمین را 300 نفر در استان اعلام کرد که در 148 کلاس خاص استثنایی به این افراد آموزش می دهند.

نعمتی با اشاره به نقش موثر خیرین در ارتقاء و بهبود زندگی معلولین،می افزاید:متاسفانه در استان خیرین در این مورد ورود نکرده اند که امیدواریم با اطلاع رسانی این افراد در ارتقاء سلامت،آموزش و بهداشت و مسکن معلوین بکوشند./س

 

برچسب ها: معلولیت ، محدودیت ، نیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.