فارس/

توليد 43 ميليون مترمکعب گاز از دور افتاده ترين ميدان هاي گازي کشور

منطقه عملیاتی آغار و دالان ( دور افتاده ترین میدان های گازی کشور) با ظرفیت تولید روزانه 43 میلیون مترمکعب گاز نزدیک به 8 درصد گاز کل کشور و 17 درصد گاز تولیدی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی را تامین می‌کند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس رئیس عملیات بهره‌برداری منطقه آغار، دالان، دی و سفیدزاخورگفت: گاز این منطقه در حال حاضر از دو میدان آغار و دالان تولید و در هفت مرکز جمع‌آوری و یک مرکز تفکیک فرآورش می‌شود.
محمد نجفی ادامه داد: در میدان آغار11حلقه چاه حفاری شده است که 22 میلیون مترمکعب گاز و 4 هزار و 500 بشکه مایعات گازی از آن‌ها تولید می‌شود.
این میدان در فاصله 110 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و 35 کیلومتری جنوب شرقی فیروزآباد در مجاورت شهر قیر قرار گرفته و در سال 1351 کشف شده است.
وی با بیان این که در منطقه دالان نیز 11 حلقه چاه حفاری شده است، اضافه کرد: در این میدان 21 میلیون مترمکعب گاز و 5 هزار و 200 بشکه مایعات گازی تولید می‌شود.
میدان گازی دالان در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی شیراز و فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر فراشبند قرار دارد.
این میدان در سال 1354 کشف و بهره‌برداری آن از سال 1371 آغاز شد.
نجفی ، محل فرآورش گاز این دو میدان را پالایشگاه فراشبند ذکر کرد و افزود : بخشی از گاز تولیدی با تزریق به خط لوله سراسری بدست مصرف‌کنندگان نهایی می‌رسد و بخش دیگربه مناطق نفت‌خیز جنوب برای تزریق در میادین منتقل می شود.
سایت پالایشگاه فراشنبد شامل لخته‌گیرهای جداکننده گاز از مایع ، تفکیک‌گرهای دو و سه فازی ، شش واحد نم‌زدائی گاز با تری اتیلن گلایکول، یک واحد تقلیل نقطه شبنم هیدروکربوری، واحد تثبیت مایعات گازی، مخازن ذخیره، ایستگاه بارگیری مایعات گازی، سیستم‌های ارسال و دریافت توپک و پمپ‌های ارسال مایعات گازی است.
نجفی گفت : مایعات گازی تولید شده از این دو میدان نیز یا برای صادرات به بندر طاهری منتقل یا به شرکت پالایش نفت شیراز تحویل داده می‌شود.
رئیس عملیات بهره‌برداری منطقه آغار، دالان، دی و سفیدزاخور از پیوستن دو میدان دی و سفیدزاخور به حوزه فعالیت‌های منطقه آغار و دالان خبر داد.
نجفی خاطرنشان کرد پس از حفاری چاه‌های مورد نظر در این دو میدان گاز تولیدی آن‌ها برای فرآورش و انتقال به سمت مبادی مصرف به پالایشگاه فراشبند ارسال می‌شود.
وی تصریح کرد: برای فرآورش گاز این دو میدان و بخشی از طرح توسعه میدان آغار قرار است پالایشگاه جدیدی با نام فراشبند 2 در کنار پالایشگاه موجود ساخته شود.
رئیس عملیات بهره‌برداری منطقه آغار، دالان، دی و سفیدزاخور به انجام تعمیرات اساسی گسترده در پالایشگاه فراشبند و خطوط لوله انتقال گاز در شش ماه نخست سال‌جاری اشاره کرد و گفت: معمولا در شش ماه نخست سال که نیاز به گاز طبیعی در کشور کمتر است تاسیسات را با تعمیرات اساسی برای گذران زمستان آماده می‌کنیم.
نجفی افزود: در شش ماه نخست سال‌جاری بالغ‌بر 10 کیلومتر تعویض پوشش لوله‌ها و 150 متر تعویض لوله در منطقه آغار و دالان انجام شده و در تعمیرات اساسی پالایشگاه فراشبند نیز کلیه واحدهای پالایشگاه مورد بازنگری و تعمیر قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه همه برنامه‌های تعمیراتی در این منطقه با تلاش نیروهای جوان و متخصص انجام شده است ، خاطرنشان کرد: در تعمیرات اساسی شاهد ثبت رکوردهای زمانی بسیار خوبی بودیم.
نجفی ؛ مهم ترین ویژگی کار در بیشتر میادین و مناطق زاگرس جنوبی به ویژه منطقه آغار و دالان را سخت گذر بودن راه‌ها دانست و تاکید کرد: تعمیر و نگهداری از تاسیسات همراه با تولید پایدار در این مناطق بسیار دشوار است./س

برچسب ها: تولید ، گاز ، آغار ، دالان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.