موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران يك سند همكاري برای نشر نفایس خطی در حوزه فرهنگ ایرانی- اسلامی امضا كردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، با امضای اين سند همکاری، دو نهاد بزرگ متولي نسخه‌هاي خطي در ايران متعهد شدند، زمینه‌ي گسترش بیش‌تر فرهنگی ایرانی- اسلامی در زمینه انتشار نسخه‌های نفیس خطی را فراهم آورند.

هم‌چنين در مراسمی که به همين منظور در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد، این دو نهاد بزرگ فرهنگی در حوزه نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی، یکدیگر را به همکاری‌های مشترک فرهنگی در حوزه‌های مرتبط کاری «خدمات کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی، آموزش و پژوهش، تصحیحی نسخ خطی و اسناد» به منظور پیش‌برد فرهنگ و هنر ایرانی فراخواندند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در اين مراسم با تاکید بر جایگاه والای حاج حسین آقا ملک در ماندگارکردن بخشی بزرگ از تاریخ و فرهنگی ایران و اسلام، افزود: وقف در فرهنگ اسلامی - ایرانی توانسته است الگوی کم‌نظیری را در راستای گسترش فرهنگ، هنر و مفاخر تمدن انسانی، برای همه جهانیان پدید آورد.

دکتر اسحاق صلاحی خاطرنشان كرد: وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک از جمله اسناد مهم تاریخی است که با مطالعه آن درمی‌یابیم این شخصیت بزرگ فرهنگی چگونه برای به یادگار گذاشتن سرمایه عمر ارزنده خود، دوردست‌ها را در نظر داشته و هیچ نکته حتی ریز و کوچکی را برای اداره این گنجینه بزرگ، از نظر دور نداشته است.

در ادامه سیدمجتبی حسینی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک نيز گفت: کتابخانه و موزه ملی ملک تلاش مي‌كند تا زمینه انتشار بخشی از نفایس حوزه نسخه‌های خطی را با همکاری کتابخانه ملی ایران فراهم کند تا این گنجینه‌های ارزشمند، بهتر در دسترس فرهنگ‌وران و اندیشمندان قرار گیرد.

وي اضافه كرد: مجموعه کتابخانه و موزه ملی ملک، در کنار همه کتاب‌ها و آثار تاریخی موزه‌ای، گنجینه‌ای از آثار منحصربه‌فرد در حوزه نسخه‌های خطی را در خود جای داده است که یادگار هشت دهه پایمردی بازرگان فرهیخته حاج حسین آقا ملک به شمار می‌آید.

حسيني ادامه داد: این گنجینه پس از درگذشت وی، با حمایت و پشتیبانی فرهنگ‌دوستانه آستان قدس رضوی، نه تنها با رکود روبه‌رو نشد بلكه بیش از پیش گسترش یافت و اکنون در قامت یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایران در حوزه نسخه‌های خطی در کنار نهادهای بزرگی همچون کتابخانه ملی به گسترش فرهنگ و هنر اسلامی - ایرانی می‌اندیشد. /س

برچسب ها: امضا ، سند ، همکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.