تشدید آلودگی های پایتخت طی روزهای اخیر بار دیگر ما را متوجه معضلی اساسی در شهر تهران نموده است.به راستی معضل آلودگی هوا در این کلانشهر چه زمانی قابل حل خواهد بود؟

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، آلودگی هوا دستاوردی که با پیشرفت سریع تکنولوژی همراه بود و با تکیه بر مصارف انرژی باعث آلودگی آب،هوا و خاک شده است.
 در صد سال گذشته با مصرف بی رویه سوخت های فسیلی تمدن صننعتی پایه گذاری شد که به دنبال آن محیط زیست در کره مسکون به شدت آسیب دیده است، افزون طلبی و فراموشی اخلاقیات بشر در قرنی که گذشت نه تنها موجب برخورد و تضاد بین دولت ها بلکه همراه پیشرفت سریع تکنولوژی موجب آلودگی آب، خاک و هوا شد.
آلودگی های شدید محیط زیست منجر به ناخوشی ها و نابسامانی های بهداشتی،مرگ زودرس و کوتاهی عمر شده که اصل توسعه و صنعتی شدن افسار گسیخته را زیر سوال برده است.
براساس این گزارش، اولین آلاینده های هوا دارای منشا طبیعی بوده اند، دود،بخار بدبو، خاکستر و گازهای متصاعد شده از آتشفشانها و آتش سوزی جنگل ها، گرد و غبار ناشی از طوفان ها و مه های رقیق به همراه ذرات حاصل از درختان کاج و صنوبر جزیی از محیط زیست به شمار می رفتند.
اما امروزه آمنواکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق پنج آلاینده مهم هوای تهران هستند.
وضعیت پاک، سالم، ناسالم، بسیار ناسالم، هشدار، اضطرار و بحران از شاخص های اندازه گیری هوا هستند و با این شاخص ها هوای تهران اندازه گیری می شود.هنگامی که شاخص کیفیت هوا بین ۱۰۰تا PSI ۲۵۰(شاخص استاندارد آلودگی هوا ) قرار گیرد اعلام وضعیت هشدار، بین ۲۵۰تا ۳۵۰اعلام وضعیت اضطرار و بیش از PSI ۳۵۰ اعلام وضعیت بحران است.
بنابر اين  براساس اطلاعات رسيده از سوي شرکت کنترل کيفيت هواي تهران که از ايستگاههاي سنجش آلودگي هواي شهر جمع آوري شده است بر ميزان غلظت کليه آلاينده ها به غير از آلاينده ازن نسبت به روز گذشته در همين ساعت افزوده شده است.
بدين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق کمتر از 5/2 ميکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کيفيت هوا هم اکنون در شرايط ناسالم براي گروههاي حساس مي‌باشد./ل
برچسب ها: تشدید ، آلودگی ، پایتخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار