به گزارش
باشگاه خبرنگاران به نقل از معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای؛ براي توسعهی یک بازی رایانهای، ضروری است که سه تیم «تیم کارگردانی هنری»، «تیم کارگردانی فنی» و «تیم طراحی بازی»با یکدیگر تعامل داشته باشند. به همین منظور تربیت نیروهای کارآمد برای هر یک از این سه تیم، سه گرایش جداگانه برای رشتهی بازیسازی رایانهای در دانشگاه علمی-کاربردی تأسیس شده است.
هدف کلی دورهی کاردانی ناپیوستهی بازیسازی رایانهای در دانشگاه جامع علمی-کاربردی عبارت است از به وجود آوردن یک زیرساخت علمی واحد و هماهنگ که به واسطهی آن، مهارتهای فنی و هنری مورد نیاز برای توسعهی بازیهای رایانهای ایرانی در یک «بستر مجتمع و یکپارچه» به دانشجویان متقاضی این رشته انتقال داده شود.
همچنین؛ هدف از «گرایش کارگردانی فنی»، تربیت کردن نیروهای فنی (تکنسین) به منظور برنامهنویسی بازیها و انجام دادن مهندسی نرم افزار بر روی طرح ها است که این دوره در مدت چهار ترم تحصیلی و با 72 واحد درسی ارایه خواهد شد.
رشته های علمی و کاربردی با هدف اشتغالزایی در بخش صنعت، تبدیل هنر-صنعت بازی به یک فعالیت سودآور برای جامعه، تثبیت اقتدار فرهنگی ایران در راستای سند چشم انداز با توجه به پیشینه غنی فرهنگ اسلامی-ایرانی برنامه ریزی شده است.
قابليت ها و توانمندهاي عمومي فارغ التحصيلان این دانشگاه در گزارشنویسی و مستندسازی فعالیتها، ارایه گزارش نتایج کار و جریان فعالیتها (presentation)، قابلیت تعامل با سایر اعضا در کار گروهی، قابلیت طبقهبندی نمودن اطلاعات کاری، رعایت اخلاق حرفهای و تنظیم رفتار سازمانی،تفکر نقادانه و اقتضایی وخلاقیت و نوآوری است.
توانایی کار کردن با حداقل یک موتور آماده (UDK یا Unity)، توانایی طراحی زیرساخت فنی بازی با استفاده از سکوی داده شده در موتور آماده، توانایی تهیهی خروجی و آشنایی کامل با بخشهای مختلف موتور، آشنایی کامل با توابع استاندارد مرتبط با فیزیک موتور بازیساز، توانایی ایجاد و اضافه کردن توابع جدید فیزیکی به موتور بازیساز وآشنایی کامل با بخشهای هوش مصنوعی موتور بازیسازي را می توان از دیگر توانمندی فارغ التحصیلان در این دانشگاه نام برد.
همچنین؛ توانایی تهیهی محتوای بازی (Content Creation) از طریق موتور بازیساز، توانایی برنامهنویسی، اشکالزدایی و اسکریپتنویسی با موتور بازیساز، آشنایی با مفاهیم سطح جزئیات بازی (Level of Detail) و کاهش دادن سطح پیچیدگی، توانایی بهبود دادن کارایی مدلهای مورد استفاده ،آشنایی با فرآیندهای مهندسی نرمافزار مورد استفاده در بازیسازی رایانهای ،توانایی تست کردن بازی با متدهای استاندارد مربوطه، برقراری تعامل با اعضا و مدیران دو تیم فنی دیگر بازیسازی، یعنی تیم هنری و تیم طراحی از دیگر توانمنديهاي فني فارغالتحصيلان است.
همچنین؛ دانش جویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در مشاغل برنامهنویس گرافیکی بازیها،تکنسین طراح فیزیک بازیها،تکنسین طراح هوش مصنوعی بازیها،برنامهنویس واسطههای کاربر (User Interfaces) متشکل از دو زیرواسط ،زیرواسط HUD (Heads-up Display)، زیرواسط گرافیکی کاربر GUI (Graphical User Interface) و تکنسین مهندسی نرمافزار در پروژههای بازیسازی ملی مشغول کار شوند.
نخستین مرکز دانشگاهی بازیسازی بنیاد ملی بازی های رایانه ای در بهمن ماه سال جاری آغاز به کار می کند .
لازم به ذكر است؛ بنیاد ملی بازی های رایانه ای برنامه های آموزشی خود را پیشتر با تاسیس انستیتو ملی بازی سازی به عنوان اولین مرکز تخصصی آموزش ساخت بازی در کشور، آغاز کرده است.
گفتني است؛ برنامه ریزی جهت ارتقای رشته های تحصیلی یاد شده به سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در دستور کار این بنیاد قرار دارد.