وجود شرکت‌هاي پروازي ارزان‌قيمت و كم هزينه تر شدن اقامت در تفرجگاه هاي داخلي نسبت به گردشگاه هاي برون مرزي كه با توجه به افزايش نرخ ارز حادث شده است مي تواند در آينده‌اي نزديک سود قابل ملاحظه‌اي را به گردشگري ايران تزريق كند و آينده روشني را با رعايت استانداردها به همراه رشد فرهنگ برخورد با توريست، براي جمهوري اسلامي ايران رقم بزند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ حمل و نقل هوايي از امور زيربنايي و يكي از اجزاي مهم چرخه توليد و مصرف به شمار مي آيد كه در سيستم ملي كشورها در بخش خدمات قرار مي گيرد در ايران بر اساس آمار رسمي فعاليت هاي مستقيم حمل و نقل بيش از 9.1 درصد توليد ناخالص ملي و 15 درصد كل سرمايه ناخالص در ماشين آلات و لوازم كسب و كار و قريب 3 ميليون نفر از شاغلين كشور را به خود اختصاص داده است.
اهميت خطوط هوايي در توسعه گردشگري و جذب توريسم در حدي است كه وزير توريسم مالزي اعلام کرده است اقدامات برخي شرکت هاي خطوط هوايي مالزي در کاهش عمليات پروازي در سطح بين المللي و منطقه اي به کاهش تعداد توريست ها در کشور انجاميده است و در شرايطي که در سطح داخلي دسترسي به خدمات حمل و نقل هوايي اندک شده ، طبيعتا ورود توريست خارجي به کشور نيز بسيار دشوارتر است.
وي مي افزايد: وجود اين شرايط در خطوط هوايي مي تواند از نظر جذب توريست خارجي، چالشي جدي براي مالزي ايجاد کند و من به جرات مي گويم که اين وضعيت به ميلياردها رينگيت کاهش در درآمد توريسم مي انجامد.
به گفته وي نكته مانع ديگر در توسعه و رونق گردشگري، ارزاني خطوط هوايي كشورهاي خارجي است كه موازي شركتهاي داخلي فعاليت مي كنند و سالها است اين امر منجر به كاستن از رونق پرواز خطوط هوايي داخلي شده و البته با توجه به اينكه در ايران نرخ ارز افزايش يافته اين امر مي تواند كمكي باشد در افزايش و توسعه هر چه بيشتر پروازهاي داخلي نسبت به خطوط هوايي خارجي كه موازي با آن كار مي كنند.

در واقع در اين حالت با گران شدن پروازهاي خطوط هوايي خارجي نسبت به خطوط پروازي داخلي جذابيتها براي استفاده هر چه بيشتر از اين بخش افزايش يافته و اين امر منجر به رونق هر چه بيشتر پروازهاي داخلي و صنعت توريسم در كشور خواهد شد.
در سالهاي گذشته ايران نيز همواره با اين مشكل روبرو بوده و البته با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و گران شدن سفرهاي خارجي براي كساني كه از ايران و براي توريسم به ديگر كشورها سفر مي كردند در حال حاضر روند نزولي پيدا كرده و خطوط هواپيمايي كشور و صنعت توريسم داخلي مي تواند با استفاده از فرصت پيش آمده نسبت به جذب مشتري بيشتر اقدام كنند.
به هر حال با توجه به افزايش نرخ ارز در حال حاضر و نسبت به سال گذشته، از آنجايي كه هزينه اقامت در كشورهاي خارجي براي توريستهاي داخلي بيشتر شده است اين امر مي تواند كمك ديگري باشد در توسعه و رونق هر چه بيشتر صنعت توريسم در كشور.
به طور مثال تا سال گذشته هزينه اقامتي 4 روزه در يکي از تفرجگاه‌هاي استراليا همچون «گلدن کوست» كه بين 250 تا 300 دلار است با دلار 1300 توماني و براي توريستي كه مي خواست تعطيلات خود را در اين منطقه بگذراند بدون در نظر گرفتن هزينه حمل و نقل رقمي حدود 390 هزار تومان را در بر مي گرفت و اين در حالي است كه با دلار حدود 3000 توماني فعلي اين هزينه به رقمي بالغ بر 900 هزار تومان افزايش يافته و ديگر به صرفه به نظر نمي رسد!.
 

گفتني است با توجه به بهاي بليط حدود 2 ميليون و 600 هزارتوماني رفت و برگشت به سيدني براي هر نفر در حال حاضر مسافرت به استراليا و اقامت 4 روزه در آن هزينه اي بالغ بر 3 ميليون و 500 هزار تومان را براي هر نفر در بر مي گيرد كه البته با دلار 1300 توماني و تا قبل از افزايش نرخ ارز اين رقم كمتر از يك ميليون و 400 هزار تومان بود و گران شدن سفر تفريحي به خارج مي تواند يكي از دلايل رشد توريسم در داخل كشور باشد.
نتيجه آنكه، وجود شرکت‌هاي پروازي ارزان‌قيمت در داخل كشور و كم هزينه تر شدن اقامت در تفرجگاه هاي داخلي نسبت به گردشگاه هاي برون مرزي كه با توجه به افزايش نرخ ارز حادث شده است مي تواند در آينده‌اي نزديک سود قابل ملاحظه‌اي را به گردشگري ايران تزريق كند و آينده روشني را البته با رعايت استانداردها و قوانين و حذف موانع بازدارنده به همراه رشد فرهنگ برخورد با توريست، براي جمهوري اسلامي ايران رقم بزند.
برچسب ها: ارز ، گردشگری ، توریست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار