به گزارش خبرنگار
بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛معاون بهداشتی وزیر بهداشت هشدار داد: معلوم نیست پدیده وارونگی هوا و آلودگی ناشی از آن تا کی ادامه پیدا کند،خطرناکترین آلودگی هوا،ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است که تا عمق ریه نفوذ میکند.
علیرضا مصداقی نیا افزود: ما الان هوای تهران را سالم نمیدانیم اما در این زمینه اقداماتی را که وظیفه وزارت بهداشت است انجام دادهایم.
وی در پاسخ به این پرسش که وظیفه وزارت بهداشت در قبال آلودگی هوا چیست گفت: ما باید نامه بنویسیم به مسئولان و سازمانهای ذیربط و اعلام کنیم که وضعیت هوا از نظر متولی سلامت مردم به چه گونهای است و این کار را انجام دادهایم.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که الان وضعیت هوای تهران به چه گونهای است توضیح داد: الان ما در شرایطی هستیم که در تهران وارونگی هوا حاکم است و آلودگی هوا در شهر تهران بالاست و شرایط ناسالمی داریم و از دید وزارت بهداشت گروههای پر خطر شامل سالمندان،زنان باردار، نوزادان و بیماران تنفسی و قلبی تا جای ممکن نباید از خانه بیرون بیایند.
مصداقینیا در پاسخ به این پرسش که این وضعیت تا کی ادامه دارد گفت: تا زمانی که هوا بهتر شود، و وارونگی هوا بر طرف شود،دقیقاً نمیدانم کی، امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به این پرسش که کدام نوع از آلودگیهای موجود در هوا الان نگران کننده تر است گفت: به نظر من، ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون از همه مهمتر است و ما نگران آن هستیم چون این ذرات میتواند تا اعماق ریه و دستگاه تنفسی نفوذ کند و وقتی با آلودگی های گازی همراه میشود به مراتب خطرناکتر است.
وی ادامه داد: چون این ذرات خیلی کوچک هستند به راحتی در بدن جذب میشوند و جذب آنها در بدن واقعی است و به همین علت میتوانند خیلی آسیب رسان باشند.
معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که این ذرات چه عوارضی دارند گفت: میتوانند بیماریهای تنفسی ایجاد کنند یا بیماری تنفسی افراد را تشدید کنند.
وی درباره عوامل ایجاد این نوع آلودگیها نیز توضیح داد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است، گرد و غباری که از جاهای دیگر میآیند، سوختهای مختلف بعد از سوختن و حتی گیاهان ممکن است این ذرات را تولید و وارد هوا کنند.
مصداقینیا گفت: خواهش من از همه این است که منتظر نشویم تا پدیده وارونگی هوا رخ دهد و بعد به فکر چاره بیفتیم، شهرهای بزرگ کشور و حاشیه آنها بیش از اندازه آلودگی را تحمل میکنند، میزان آلودگیهای صنعتی و خودروهای موجود در این شهرها بیش از ظرفیت آنهاست و مثلاً تهران ظرفیت تحمل این همه خودرو را ندارد.
وی در پاسخ به این پرسشکه آیا اطلاع دارید، بنزینهای مصرفی در خودروها استاندارد شد یا نه گفت: میدانم تلاشهایی در حال انجام است که این اتفاق بیفتند اما اینکه دقیقاً این اتفاق رخ داده یا نه اطلاع ندارم.