نخستین بار در کشور امکان اندازه گیری میزان رسوب آهن در قلب و کبد به روش ام آر ای (MRI) در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فراهم شد .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد،دکتر زهرا علیزاده ثانی سرپرست گروه MRI قلب و عروق خراسان رضوی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به تالاسمی ، افراد نیازمند به تزریق خون ، و افرادی که دچار افزایش آهن بدن هستند، در طولانی مدت به عوارض رسوب آهن در قلب و کبد مبتلا می شوند اظهارکرد :‌با راه اندازی این سامانه با عنوان cmr 42 بر اساس آخرین استانداردهای اروپایی مرکز پیشرفته ام ار ای (MRI) قلب و عروق بیمارستان قائم (عج) مشهد نخستین بار در کشور امکان محاسبه میزان رسوب آهن در این دسته از بیماران به روش MRIمیسر شد .

وی با اشاره به اینکه رسوب آهن در قلب بیماران تالاسمی به علت تزریق مداوم خون ، اجتناب ناپذیر است خاطر نشان کرد :‌ با کنترل میزان رسوب آهن در قلب و کبد و اعلام آن به پزشکان معالج می توان از بروز نارسایی های قلبی و کبدی و در نتیجه بروز عوارض شدید و در نهایت مرگ بیماران جلوگیری کرد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشگی مشهد هزینه نصب و راه اندازی این سامانه را 35 هزار یورو عنوان کرد و خاطر نشان کرد : در حال حاضر این مرکز آماده ارائه خدمات به بیماران برای اندازه گیری میزان رسوب آهن در قلب و کبد می باشد.

علیزاده با اشاره به اینکه مرکز پیشرفته ام ار ای (MRI) قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد دومین مرکز در کشور پس از تهران به شمار می رود خاطر نشان کرد :‌در این مرکز علاوه بر اندازه گیری میزان رسوب آهن ، خدماتی از جمله تشخیص علل نارسایی های قلبی ، تشخیص بیماریهای مادرزادی قلب و عروق ، تشخیص ایسکیمی ( نارسایی خون رسانی به عضله قلب ) و سایر بیماریهای قلبی و عروقی ارائه می شود .

سرپرست گروه MRI قلب و عروق خراسان رضوی خاطر نشان کرد : تشخیص صحیح و به هنگام بیماریهای قلبی و عروق نقش موثری در افزایش موفقیت درمان و نجات جان بیماران دارد ./س

برچسب ها: راه اندازی ، رسوب ، آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.